ActiveAlarm.ir
Telegram

بهتر بفروشید و مشتری را نگه دارید!

بهتر بفروشید و مشتری را نگه دارید!

فروشندگان معمولی میگویند: جنس فروخته شده، پس‌گرفته نمی‌شود!

نوابغ فروش میگویند: متشکریم، اجازه بدهید ببینیم اگر مطابق میل شما نیست، چطور میتوانیم رضایت شما را جلب کنیم…

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: «جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود»؛ این جمله‌ای است که وقتی به مغازه‌ای برای خرید رجوع می‌کنیم اغلب با آن روبه‌رو می‌شویم و تقریبا برای همه مردم جا افتاده، اما در همایشی که به مناسبت روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده برگزار شد، رئیس این سازمان در سخنانی متفاوت تأکید کرد: «جنس فروخته‌شده باید پس گرفته شود».

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره چرایی تأکید خود بر این مسئله، گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود، به هیچ عنوان به‌لحاظ شرعی و قانونی جایگاهی ندارد، بلکه کالای فروخته‌شده باید با شرایط قانونی پس گرفته شود، ضمن آنکه خدمات پس‌از‌فروش نیز باید با دقت لازم ارائه شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مشتریان در بازار اشاره و خاطرنشان کرد: مشتریان راضی سبب شعف تولیدکنندگان می‌شوند، درحالی‌که مشتریان ناراضی ضعف‌ها را گوشزد کرده یا در نهایت از خرید کالا خودداری می‌کنند، اما مشتریان ساکت، مانند مواد منفجره‌ای هستند که هر لحظه ممکن است شاهد انفجار آنها باشیم.

 

فروشندگان معمولی میگویند: خرید شما همین است؟

فروشندگان نابغه میگویند: آیا این محصول را هم دیده اید که همراه با کالایی که شما خرید کردید استفاده می‌شود؟

متخصص راه حل باشید؛ فروشنده حرفه ای نباید فقط بفروشد؟! بیشتر انسان ها خرید کردن را دوست دارند و وقتی فروشنده ای به آن ها کمک کند که تجربه خوبی در این مورد داشته باشند، بسیار شادمان خواهند شد. از همین رو یک فروشنده حرفه ای باید بتواند نیازها را خوب بشناسد و درک کند و برای حل مسئله به عنوان یک متخصص راه حل بدهد.

 

مشترى تونو خوب بشناسيد

یکی از نمایندگان فروش شرکت کوکاکولا مایوس و نا امید از خاورمیانه بازگشت. دوستی از وی پرسید: چرا در کشورهای عربی موفق نشدی؟ وی جواب داد: هنگامی که من به آن جا رسیدم مطمئن بودم که می‌توانم موفق شوم و فروش خوبی داشته باشم اما مشکلی که داشتم این بود که من عربی نمی‌دانستم لذا تصمیم گرفتم که پیام خود را از طریق پوستر به آن‌ها انتقال دهم بنابراین سه پوستر زیر را طراحی کردم:

  1. مردی را نشان می داد که خسته و کوفته در بیابان بیهوش افتاده بود.
  2. مردی که در حال نوشیدن کوکاکولا بود را نشان می‌داد.
  3. مردی بسیار سرحال و شاداب را نشان می‌داد.

پوسترها را به ترتیب در همه جاهایی که در معرض دید بود چسباندم. دوستش پرسید: آیا این روش به کار آمد؟ جواب داد: متاسفانه من نمی‌دانستم عرب‌ها از راست به چپ می‌خوانند و لذا آن‌ها ابتدا تصویر سوم، سپس دوم و بعد اول را دیدند و فکر کردند که با خوردن کوکاکولا خسته و کوفته در بیابان بیهوش میشوند!

نکته مهم، فراموش نكنيم؛ قبل از انجام هر کاری اول مشتريامونو بشناسیم، چون برای برقراری ارتباط با مردم باید شناخت درستی از خواسته ها، علایق، اینکه مشتری مون سنتیِ یا بروز و… آن‌ها داشته باشیم.

مثلا کسی که اهل تکنولوژی و موبایل این چیزا نیست لزومی نداره بخواهیم بهش دزدگیری رو معرفی کنیم که با گوشی بخواد باهاش کار کنه یا بلعکس. یا مثلا کسی که سمت اردبیل و ارومیه و تبریز میخواد کار کنه باید بدونه که مردمان این شهرها به زبانشون حساس هستند و دوست دارند فروشنده به زبان ترکی صحبت کنه. در واقع برای فروش تو این شهرها حتما باید زبان ترکی رو بلد باشید تا خوب بتوانید پیش بروید.

 

Be thankful for customers who complain. You still have the opportunity to make them happy.

از مشتری ای كه شكايت مي كند سپاسگزار باشيد. اين فرصتی است برای آن كه آنان را خوشحال كنيد.

تو دنیا مشتری های ناراضی رو فرشته نجات میدونن. یعنی ما باید روزها و ساعت ها تلاش کنیم تا بتونیم ایرادای کارمون رو پیدا کنیم اما مشتری ناراضی خیلی سریع ایرادمون رو مشخص میکنه و بهمون میگه…
مهم اینه که تو اون لحظه برخورد مناسبی داشته باشیم و خودمونو کنترل کنیم یا حتی طوری برخورد کنیم باهاش که از ایراد گرفتنش تشکر کنیم و با تخفیف یا یه جا سوئیپی یا مواردی از این دست دلشو بدست بیاریم.
مطمئن باشید اگه راضی بره چند تا مشتری هم برامون میاره…

 

مکان های حضور مشتری هدف خود را شناسایی کنید و در آن مکان ها تبلیغات داشته باشید.

مثالا؛ یک فروشگاه سیسمونی کودک کاتالوگ هایی را چاپ کرده است و در اتاق انتظار مطب متخصصان زنان قرار داده است.

به این روش میگن فروش انتفاعی
یعنی فروش از طریق مشتریانِ دوستان، بهترین فروشنده های انتفاعی برای کار ما تعمیرگاه های خودرو، نمایندگی های خودرو، کارواش ها و پارکینگ های بزرگ و شلوغ و… هستند.

به جای هزینه های بالای تبلیغات، در این مکان ها یه تابلوی دائمی نصب کنید، همینطور اگر دوستانی دارید که در کسب و کارشون رفت و آمد زیاده، بهش کارت تخفیف بدین که به مشتریاش به عنوان جایزه بده.

📍 شما باید توسط مشتریان هدف خود دیده بشید!

 

✍️ تجربه شخصی

یکی از مواردی که تو مجموعه خودمون بهش توجه میکنیم اینه که با دیدنِ ریموت یا سوئیچِ یه ماشین بتونیم بفهمیم که ماشین چیه؟ (حتما میدونید که منظورم ماشینای خارجی هستش) شاید از نظر بعضیا خنده دار باشه اما واقعا تجربه خوبی بوده در مقابل مشتری هامون که ماشین خارجی دارن. طبق تجربه اینو حس کردیم که مشتری وقتی میبینه با اعتماد به نفس و با قاطعیت داری در مورده خودروی خارجیش صحبت میکنی، خیلی راحت تر بهت اعتماد میکنه. البته تجربه عملی تو کار طبیعتاً جایگاه خودشو داره.

 

با تشکر از استاد حسام رضایی


شما نیز تجربیات خود را با ما در میان بگذارید….

0 | 887 | 10 ماه قبل

نظر دهید