ActiveAlarm.ir
Telegram

آموزش جامع نصب پاور ویندوز – قسمت اول

آموزش جامع نصب پاور ویندوز – قسمت اول

در این ساعت گروه حفاظت و امنیت برای شما کاربران گرامی آموزش جامع نصب پاور ویندوز برای انواع اتومبیل ها را ارئه میدهد. مطمئناً این مطلب جزء مطالب پایه ای است. بنابراین حتماً با دقت کامل در قسمت اول این آموزش با ما در ادامه مطلب همراه باشید…

با توجه به این که قراره به صورت تخصصی به مبحث نصب پاور ویندوز بپردازیم، لطفا مطلب “معرفی جامع و نحوه کارکرد رله” را مطالعه کنید و سپس به مطالعه ادامه این مطلب بپردازید.

در ابتدا باید تعریف کنیم که پاور ویندوز کلاً چه کاری انجام میدهد. گاهی اوقات ممکن است که شما بعد خارج شدن از خودرو فراموش کرده باشید که شیشه ها را بالا ببرید. پاور ویندوز اینگونه مواقع وارد عمل شده و در صورتی که سوئیچ بسته باشد و درب ها قفل شود، اگر شیشه ها پایین باشد آن ها را بالا میبرد و امنیت خودرو را از جانب شیشه ها تامین میکند.

از جایی که هدف اصلی این مطلب آموزش نصب پاور ویندوز است پس به آموزش آن میپردازیم. در حالت عادی و در ماشین هایی که پاور ویندوز قراره معمولی نصب بشه، مکانیزم کلی به این صورت هستش که همیشه در دو سیم پشت موتور شیشه بالابر همیشه منفی دائم برقرار است و ما با نصب پاور سر راه سیم (مربوط به بالا رفتن شیشه) به طوری که هنگامی که پاور تحریک بشه سمت کلید قطع و به سمت موتور مثبت اعمال بشه، سیم مربوطه را قطع میکنیم و سیم های پاور رو متصل میکنیم. بنابراین با تحریک شدن پاور ویندوز منفی و مثبت موتور شیشه بالابر جهت بالارفتن شیشه تامین شده و شیشه بالا میرود. این عمل برای تک تک شیشه ها اجرا میشود و همه شیشه ها بالا میرود.

دیاگرام سیم کشی پاور ویندوزهای معمولی موجود در بازار:

  • رله اول:
    • سیم زرد: (سمت کلید) NC
    • سیم زرد/سبز: (سمت موتور) COM
  • رله دوم:
    • سیم سفید: (سمت کلید) NC
    • سیم زرد/سفید: (سمت موتور) COM
  • رله سوم:
    • سیم قرمز: (سمت کلید) NC
    • سیم قرمز/مشکی: (سمت موتور) COM
  • رله چهارم:
    • سیم آبی: (سمت کلید) NC
    • سیم سبز: (سمت موتور) COM
  • سیم مشکی بلند: منفی دائم
  • سیم قرمز بلند(دارای فیوز): برق دائم
  • سیم قهوه ای ریز: برق با سوئیچ
  • سیم نارنجی ریز: تحریک مثبت
  • سیم زرد ریز: تحریک منفی
  • سیم قرمز/مشکی کوتاه: ورودی پایه COM رله ها
  • سیم مشکی کوتاه: متصل به منفی دائم (از داخل کیت)
  • سیم قرمز کوتاه: متصل به مثبت دائم (از داخل کیت)

به توضیح سیم های ذکر شده فوق میپردازیم. برای هر شیشه یک رله تعبیه شده که بعد از شناسایی سیم مورد نظر و قطع آن، باید با توجه به COM و NC دو تا سیم مربوط به هر شیشه را با رعایت سمت شیشه و کلید، متصل کنید. سیم مشکی بلند را به بده یا همان منفی، سیم قرمز دارای فیوز را به برق دائم (که حتی بعد بستن سوئیچ برق داشته باشه) و سیم قهوه ای ریز را به برق با سوئیچ (تا هنگامی که سوئیچ باز باشه پاور کار نکنه) متصل میکنیم. برای تحریک هم باید تست کنیم که وقتی درب ها قفل میشه به کدام سیم تحریک منفی یا مثبت میاد و بر حسب نوع تحریک از سیم نارنجی ریز و یا زرد ریز پاور استفاده کنید. در سیم های بالا یک سیم قرمز/مشکی کوتاه با مادگی موجود هست که تغذیه پایه اصلی رله های پاور هستش و بر حسب نیاز سیم مشکی کوتاه دارای فیش نری (منفی) یا سیم قرمز کوتاه دارای فیش نری (مثبت) متصل کنید. برای مثال در ماشین هایی مثل پراید باید تغذیه رله ها مثبت باشه (چون همیشه دو سیم موتور شیشه بالابر منفی موجود هست و برای بالا رفتن شیشه نیاز به پالس مثبت هستش) و در ماشین هایی مثل پارس اکومکس (شیشه های عقب) بر عکس پراید باید تغذیه پایه اصلی رله های پاور رو (با متصل کردن سیم مشکی کوتاه و سیم قرمز/مشکی کوتاه به هم) منفی قرار دهید.

بنابراین بعد از قفل شدن درب ها (تحریک شدن سیم نارنجی ریز با پالس مثبت یا تحریک شدن سیم زرد ریز با تحریک منفی) و در صورتی که سوئیچ باز نباشد (پالس مثبت روی سیم قهوه ای ریز نباشد) رله های پاور به ترتیب عمل میکنند (سمت کلید قطع میشه و سمت موتور به پالس مثبت یا به پالس منفی با توجه به توضیحات بالا متصل خواهد شد) و شیشه ها به ترتیب بالا میرود و بعد رسیدن شیشه به بالا (با جریان کشیدن بیش از حد) نوبت به شیشه بعدی خواهد رسید و در مجموع همه شیشه ها بالا خواهد رفت.

در بازار نوعی پاور ویندوز دیگری هم هست که اکثراً با نام “پاور ویندوز گارد” معروف است. به دیاگرام سیم کشی این پاور دقت کنید.

دیاگرام سیم کشی پاور گارد:

Gourd
نمای سیم های پاور گارد
  • رله اول:
    • سیم زرد/سفید: (سمت کلید) NC
    • سیم زرد: (سمت موتور) COM
  • رله دوم:
    • سیم خاکستری/سفید: (سمت کلید) NC
    • سیم خاکستری: (سمت موتور) COM
  • رله سوم:
    • سیم سبز/سفید: (سمت کلید) NC
    • سیم سبز: (سمت موتور) COM
  • رله چهارم:
    • سیم آبی/سفید: (سمت کلید) NC
    • سیم آبی: (سمت موتور) COM
  • سیم مشکی: منفی دائم
  • دو سیم قرمز: برق دائم
  • سیم بنفش: خروجی منفی (۲۰ ثانیه)
  • سیم سفید: برق با سوئیچ
  • سیم قهوه ای: تحریک مثبت
  • سیم قهوه ای/سفید: تحریک منفی

از توضیح دقیق سیم های بالا خودداری میکنیم ولی دو خصوصیت بارز پاور گارد دارد که مد نظر نصاب ها است. اولین خصوصیت بارز اینکه دو بار شیشه ها بالا میرود. یعنی اگر در مرحله اول شیشه کاملا بالا نرسیده باشه، یک دور دیگه رله ها کنتاکت خواهد کرد و از بالا بودن شیشه ها مطمئن خواهد شد. دومین خصوصیت اینکه خروجی منفی (۲۰ ثانیه) سیم بنفش این پاور بسیار کارآمد و مشکل گشا است. البته گفتن یک نکته خالی از لطف نیست اینکه در پاور گارد بر عکس پاور معمولی سیم های بدون خط سمت موتور شیشه بالابر و سیم های دارای خط به سمت کلید باشد.

قسمت دوم آموزش جامع نصب پاور ویندوز

سیم بندی رله های راه انداز قفل مرکزی در انواع دزدگیر

معرفی جامع و نحوه کارکرد رله

معرفی جامع دیود

16 | 6956 | 11 ماه قبل

Telegram

نظرات این مطلب

avatar

سید محسن حسینی نژاد

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۱۱:۲۵

باسلام و خسته نباشید خدمت سروران گرامی مطالب اموزشی و سایت فوق العاده عالی هستند و از تمام زحمات شما کمال تشکر رو دارم و از خداوند توفیق روزافزون شما را خواستارم

| لینک

avatar

امید خسروی

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۱۱:۴۱

سلام در پاور گارد در چه زمانی از سیم بنفش میشه استفاده کرد

| لینک

avatar

مسعود نوربخش

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۱۴:۴۲

نصب پاور رانا

| لینک

avatar

علیرضا کرمیان

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۱۵:۰۰

مهندس سلام امکان کم کردن خروجی ۲۰ ثانیه پاور گارد وجود داره ؟ بعد چند میلی آمپر جریان داره؟

| لینک

avatar

محسن جوادی

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۱۹:۲۸

علیرضا کرمیان
مهندس سلام امکان کم کردن خروجی ۲۰ ثانیه پاور گارد وجود داره ؟ بعد چند میلی آمپر جریان داره؟

سلام مهندس
برای اطلاع از این موضوع از طریق تلگرام با پشتیبان فنی ارتباط برقرار نمایید.
بنده دقیق مطلع نیستم…

| لینک

avatar

علیرضا کرمیان

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۲۳:۰۰

قسمت دومو کی میزارید ؟

| لینک

avatar

علیرضا نارکی

۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ۰۳:۵۹

سلام خدمت اقای جوادی عزیز.بسیار ممنون از مطالب و زحمات.بسیار عالی

| لینک

avatar

سعید مرادی ثانی

۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ۰۷:۲۵

سلام در مورد زحمات آقای جوادی تشکر کنیم کم کر دیم ممنون بابت زحمات شما

| لینک

avatar

مرتضی احمدی

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ۲۲:۰۲

لطفا کاش بیشتر تصوی زمیمه توضیحات بود

| لینک

avatar

محسن جوادی

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ ۰۲:۴۶

مرتضی احمدی
لطفا کاش بیشتر تصوی زمیمه توضیحات بود

اگر قسمت خاصی گنگ هستش یا نیاز به توضیح بیشتری داره، بفرمایید تا توضیح بدیم…

| لینک

نظر دهید