Logo
Logo

حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی

معرفی جامع و نحوه کارکرد رله

معرفی جامع و نحوه کارکرد رله

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود. روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورت‌های مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترواستاتیک و… می‌باشد. این قطعه را ژوزف هانری در سال ۱۸۳۵ میلادی اختراع کرد.

معرفی جامع و نحوه کارکرد قطعه جالب رله

از آنجا که رله‌ها می‌توانند جریانی قوی‌تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع‌تر می‌توان آن‌ها را نوعی تقویت کننده نیز دانست.

در گذشته رله‌ها معمولاً با سیم‌پیچ ساخته می‌شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌برد. امروزه بسیاری از رله‌ها به صورت حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند.

در ادامه مبحث رله‌ها با گروه حفاظت و امنیت همراه باشید…

car alarm relay 12v
رله ۱۲ ولت دزدگیر اتومبیل

رله‌ها انواع بسیار زیادی دارند (از قبیل رله‌های قدرت، سنجشی و…) که در این جا تنها رله ۱۲ ولتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

شما در تصویر زیر نحوه کلی عملکرد رله‌را می‌بینید:

Rlay
Rlay

در حالت عادی پایه‌های POLE و (NC (Normal Close به هم متصل هستند، که با اتصال جریان برق به پایه‌های COIL ، پایه PLOE به پایه (NO (Normal Open متصل خواهد شد.

پایه‌های relay دوازده ولتی

اولین تصویر همین مطلب، تصویر رله ۱۲ ولتی موجود در دزدگیرهای اتومبیل می‌باشد که شماتیک و نام پایه‌های آن به شرح زیر است:

  1. پایه ۳۰ = POLE
  2. پایه ۸۵ = COIL
  3. پایه ۸۶ = COIL
  4. پایه ۸۷ = NO
  5. پایه NC = 87a
رله 12 ولت
رله ۱۲ ولت

Relay M
رله ۱۲ ولت کوچک

Lock and UnLock Relay
شماتیک رله‌های فرمان قفل و باز دزدگیرها

Lock P
شماتیک سیم‌بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

UnLock P
شماتیک سیم‌بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

مطالب پیشنهادی

آموزش راه‌اندازی سیم‌های قفل مرکزی انواع دزدگیر
آموزش راه‌اندازی سیم‌های قفل مرکزی انواع دزدگیر
آموزش نصب پاور هیوندای سانتافه ۲۰۰۸
آموزش نصب پاور هیوندای سانتافه ۲۰۰۸
راه‌اندازی و استفاده از دستگاه ردیاب شخصی DNO-SK110
راه‌اندازی و استفاده از دستگاه ردیاب شخصی DNO-SK110
سیستم ایموبیلایزر در خودرو موتور ملی یا EF7 با ECU Bosch 7.4.9
سیستم ایموبیلایزر در خودرو موتور ملی یا EF7 با ECU Bosch 7.4.9
آموزش نصب دزدگیر و پاور سیتروئن زانتیا
آموزش نصب دزدگیر و پاور سیتروئن زانتیا
آموزش نصب دزدگیر هیوندای آوانته
آموزش نصب دزدگیر هیوندای آوانته
آموزش نصب دزدگیر و پاور پژو ۲۰۶ مالتی‌پلکس BCM
آموزش نصب دزدگیر و پاور پژو ۲۰۶ مالتی‌پلکس BCM
تعریف سوئیچ تویوتا کمری
تعریف سوئیچ تویوتا کمری
نحوه کددهی ریموت دزدگیر زیتونیکس مدل طلایی و نقره‌ای
نحوه کددهی ریموت دزدگیر زیتونیکس مدل طلایی و نقره‌ای
دزدگیر مدل‌های E1، E2 و E3 ایزیکار
دزدگیر مدل‌های E1، E2 و E3 ایزیکار
آموزش نصب پاور دنا مالتی‌پلکس SMS
آموزش نصب پاور دنا مالتی‌پلکس SMS
دزدگیر اماکن GM880
دزدگیر اماکن GM880
آموزش نصب دزدگیر هیوندای جنسیس ۲۰۱۳
آموزش نصب دزدگیر هیوندای جنسیس ۲۰۱۳
آموزش تعریف ریموت دزدگیر maxal
آموزش تعریف ریموت دزدگیر maxal
آموزش تعریف ریموت دزدگیر TAMARACK
آموزش تعریف ریموت دزدگیر TAMARACK
آموزش نصب دزدگیر دوو سیلو طرح قدیم
آموزش نصب دزدگیر دوو سیلو طرح قدیم
راهنمای نقشه سیم‌کشی دزدگیر هوتای ساده
راهنمای نقشه سیم‌کشی دزدگیر هوتای ساده
آموزش نصب دزدگیر مینی بوس مان سپهر
آموزش نصب دزدگیر مینی بوس مان سپهر
راهنمای کامل دزدگیر اماکن کلاسیک ۸ حافظه‌ای
راهنمای کامل دزدگیر اماکن کلاسیک ۸ حافظه‌ای
آموزش نصب دزدگیر پژو پارس کلاس ۱۵ با کامپیوتر CEC
آموزش نصب دزدگیر پژو پارس کلاس ۱۵ با کامپیوتر CEC
آموزش نصب دزدگیر تویوتا یاریس
آموزش نصب دزدگیر تویوتا یاریس

34 نظر برای "معرفی جامع و نحوه کارکرد رله"

سلام با تشکر از توضیحات جامع شما. در رابطه با رله شوک سسنسور سیم کشیش مثل همین رله است یا نه فرق داره.
مرسی

رله شوک سنسور که بیشتر در دزدگیرهای اماکن استفاده میشود، دقیقا همین مکانیزم عمل را دارد.
رله کاربردهای بسیار زیادی داره و همچنین میشه به نحوی از آن استفاده کرد که در حالت عادی زون دزدگیر را متصل نگه داشته و با تحریک شوک سنسور اتصال زون قطع شود و دزدگیر تحریک گردد.
توضیحات: شوک سنسور ماشین به راحتی برای دزدگیر اماکن استفاده میشود.
در آینده ای نزدیک مطلبی مفصل در همین زمینه خواهیم داشت.

باسلام وعرض ارادت.
بیزحمت اگر امکان داره طریقه تبدیل قفل مرکزی منفی به مثبت را با رله توضیح بدیند.
ممنون

سلام
برای اینکه بعضی از دزدگیرها مثل ماجیکار ۹۰۲ که دوتا سیم برای قفل مرکزی دارند ولی ما قراره به سبک ۲۰۶ ببندیم باید از ابتدا خروجی قفل مرکز دزدگیر (دو سیم فرمان قفل و باز) را در حالت منفی قرار بدیم و بعد دو تا رله ۵ پایه رو به صورت زیر ببندیم.

رله اول:
پایه ۳۰: سمت پمپ‌ها
پایه ۸۵: تحریک قفل منفی دزدگیر
پایه ۸۶: مثبت دائم
پایه ۸۷: مثبت دائم
پایه ۸۷a: سمت کامپیوتر یا قفل مرکز

رله دوم:
پایه ۳۰: سمت پمپ‌ها
پایه ۸۵: تحریک باز منفی دزدگیر
پایه ۸۶: مثبت دائم
پایه ۸۷: مثبت دائم
پایه ۸۷a: سمت کامپیوتر یا قفل مرکز

سلام. با تشكر از شما من نصاب هستم نقشه سيم كشي ماشينهاي كيا و هيوندارو مي خواستم اگر هزينه هم داشته باشه پرداخت مي كنم ممنون ميشم ازتون

سلام
شما باید مدل دقیق ماشین هایی که لازم دارید رو بگین تا ما در اولین فرصت ممکن برایتان تهیه و تدوین نماییم…

آقای جوادی ممنون از کمکتان. من مشکلی که دارم نوع بستن تحریک هاست که اکثرا توی کاتالوگ های دزدگیر ها انواع نوع بستن سیم بندی دزدگیر رو نشان داده که گیج ترین حالت موقع سیم بندی برای پمپ هاست که من درایت مورد ضعف دارم که برای مثال نوع سیم بندی پراید با سمند متفاوت است لطفا یک راهکاری به من نشان دهید. باسپاس از شما و طراحی سایت بی نظیرتان.

سلام جناب صفا
آقا ما برای حل همین مشکل مطلب “آموزش انواع سیم بندی رله های راه انداز قفل مرکزی در انواع دزدگیر” به آدرس http://www.safety-security.ir/central-lock رو تهیه و تدوین کردیم که اگه با دقت مطالعه بکنیدش، مطمئاً پاسخ خیلی از سوالاتتون رو خواهد داد.

با سلام اقای جوادی این صفحه نصفه میاد یعنی نصف جدول ها نیست بررسی بفرمایید

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم پایه ۸۷ رله چه کاربردی دارد چون رله های مورد استفاده دزدگیر هم پایه ۸۷ اونا سیم نداره

سلام
بعد از تحریک پایه ۸۶ و ۸۵ رله، پایه ۳۰ که به پایه ۸۷a متصل است، جدا شده و به پایه ۸۷ متصل میشود. مثلا برای تبدیل پالس منفی به مثبت میشه از پایه ۸۷ استفاده کرد. به این ترتیب که پایه ۸۶ و ۳۰ رو به مثبت دائم متصل کنید و بعد با تحریک منفی پایه ۸۵، پایه ۸۷ پالس مثبت میاد. در نتیجه میشه گفت ورودی منفی که به پایه ۸۵ میاد، تبدیل به مثبت شده و از پایه ۸۷ خارج میشه…

با سلام و تشکر از مطلبتون
یک سوال داشتم
من میخوام از رله و ترانزیستور به عنوان کلید تایمر دار استفاده کنم .طوری که با جریان ولتاژ بیشتر از ۳ ولتی به ترانزیستور ، ترانزیستور و رله جریان ۱۲ ولتی رو وصل کنه و بعد از کم شدن ولتاژ از ۳ ولت از ترانزیستور ؛ ۱۵ ثانیه بعدجریان ۱۲ ولتی رو قطع کنه و در ضمن ولتاژ ورودی به ترانزیستور از ۴ دهم ولت تا ۵ ولت می باشد که وقتی به ۳ ولت رسید جریان رو وصل کنه.ولی نمی دونم از چی استفاده کنم و چطوری وصلش کنم لطفا کمک کنید.
با تشکر

سلام جناب آقای امیری
این مداری که شما میخواید رو باید از متخصصین الکترونیک کمک بگیرید. کم دردسرترین حالت نوشتن یه برنامه ساده روی میکروکنترلر AVR یاPic هستش که میتوانید هر مدل ایده و نظری دارید رو پیاده سازی نمایید. مدار منطقی رو هم میشه ساخت که شخصاً اگه بخوام کمکتون کنم باید یه روز کامل روش وقت بزرام. پیشنهاد میکنم که یک مدار منطقی با کمک از یک متخصص الکتروتکنیک طراحی نمایید…

سلام درخصوص نصب صندوق پران پژو۴۰۵ بادزگیر مجیکار ۱۱۰ اگه میشه راهنمایی کنید

سلام‌ و با تشکر از مطلبتون خواستم‌ببینم این دو‌رله که نمایش داده علاعم منفی . یا ضربدر .یا نوار ابی که نشون داده چه علایم هست برق هست یا منفی ؟

سلام برای اینکه منفی رو به مثبت تبدیل کنیم هم میشه پایه ۸۷ و ۸۶رو به مثبت و پایه ۸۵ رو به متفی داد و از پایه ۳۰ مثبت گرفت؟

تبدیل منفی به مثبت:
پایه ۳۰ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی منفی
پایه ۸۷ رله: خروجی مثبت
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

برعکس همین قضیه روهم میشه توضیح بدین برای تبدیل مثبت به منفی…ممنون

تبدیل مثبت به منفی:
پایه ۳۰ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی مثبت
پایه ۸۷ رله: خروجی منفی
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

سلام جناب جوادی من تازه کارم دوتا ۲۰۶ نصب کردم ولی نمیتونم سیم لادریو چطوور نصب کنم ک اژیر نزنه سیم سبزو وصل کردم دیودم گذاشتم ولی باز اژیر میکشه

سلام
در مرحله اول تقاضا دارم که سوال رو در بخش مربوطه مطرح کنید.
در مرحله دوم اگر طبق آموزش‌های سایت عمل کردین و باز هم با این خطا مواجه شدین، احتمالا دزدگیر شما تایم لادری کمی داره.

سلام و عرض ادب. استاد عزیز اگر مقدور هست شماتیک سیم کشی رله سر موتور درب راننده تویوتا جهت پاور رو واسم بگذارید .ممنون

سلام خدمت استاد گلم ..سوالی داشتم ….حتما برای نصب به روش تکسیم از رله مجزا جدا از دزدگیر باید نصب کرد …یا این که با وصل کردن رله مجزا بر سر راه دزدگیر..انجام.میشه…به این روش که سیم مربوط به قفل مرکزی چیده شه…و از طریق سمیهای comدزدگیر که سفید و سفید خط دار هست به طرفیت سیم قفل مرکزی زده شه …و اگر رله استفاده میشه نرمال کلوس هست یا اپن…….با تشکر

سلام
نیاز به رله مجزا نیست. شماتیک بالا مربوط به رله‌های داخل کیت دزدگیر هستش.

سلام دوست من …توضیحات بالا جهت مدار تکسیمِ..وارد شده در کیت دزدگیر هست؟یا این که نصاب باید از این دورله برای نصب استفاده کنه……بی نهایت سپاسگذار

سلام جناب همتی عزیز
نیاز به رله مجزا نیست و با سیم‌های خود قفل مرکزی دزدگیر میشه تک سیم رو پیاده سازی کرد.

سلام دوباره …استاد عزیزم…ببخشید اینقدر سوال میکنم ….چون فراموش میکنم ..ِِ.ببیند این روش که من.میگم دروست هست….به عنوان مثال ماشینی هست .که تحریک منفی و تنها با یک.سیم.بازو بسته میشه…که باید از روش تکسم استفاده کنیم…که همیه کارهای دذگیر انجام شده ..و تنها بخش قفل مرکزی و ادقام شدن با سیمهای دزدگی هست …که عرض میکنم…دزدگیرهای چینی …که ۶ سیم هستن .سه ردیف بالا لاک یعنی بسته …و سه ردیف پایین ان لاک یعنی باز ..برای اتصالسیم به شکل تک سیم..سیمهای زرد و زرد خط دار که سمیهای on هست رو بدنه متصل و سمیهای comرو که ورودی هستن..به رنگ سیمهای سفید و سفید خط دارو به طرفین سیمچیده شده وصل میکنیم..ِِ بباقیمونده ۲ عدد سیم دیگر ncبه رنگ نارنجی و نارنجی خط دار هست رو..به یک دیگر وصل میکنییم…ببخشید ….امیدوارم با توضیحاتم..خستتون.نکرده باشم

سلام جناب همتی عزیز
این روش شما هم برای تک سیم عکس زانتیا جواب می‌دهد ولی قبلا همه روش‌های موجود رو کامل بررسی کردیم و توضیح دادیم.
لطفا به مطلب زیر مراجعه کنید:
https://safety-security.ir/central-lock

محدودیت دسترسی...برای اینکه بتوانید نظر خود را ثبت کنید، باید وارد سایت شوید.
ورود به سایت