حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی


ورود / عضویت

وبسایت ما کاربر محور می‌باشد و استفاده از تمام خدمات ما بعد از ورود به سایت امکان پذیر است. بنابراین به کمک دکمه زیر وارد سایت شوید و در صورتی که هنوز نسبت به عضویت اقدام نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم عضو سایت ما شوید.

عضویت
سیستم های اتومبیلمقالات و تجهیزات دیگر

معرفی جامع و نحوه کارکرد رله

()
معرفی جامع و نحوه کارکرد رله

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود. روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورتهای مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترو استاتیک و… می‌باشد. رله را ژوزف هانری در سال ۱۸۳۵ میلادی اختراع کرد.

از آنجا که رله می‌تواند جریانی قوی‌تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع‌تر می‌توان آن را نوعی تقویت کننده نیز دانست.

در گذشته رله‌ها معمولاً با سیم‌پیچ ساخته می‌شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌برد. امروزه بسیاری از رله‌ها به صورت حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند.

در ادامه مبحث رله با گروه حفاظت و امنیت همراه باشید…

car alarm relay 12v
رله ۱۲ ولت دزدگیر اتومبیل

رله انواع بسیار زیادی دارد (از قبیل رله های قدرت، سنجشی و…) که در این جا و موضوع سایت ما تنها رله ۱۲ ولتی مورد بحث قرار میگیرد.

شما در تصویر زیر نحوه کلی عملکرد رله را میبینید:

Rlay
Rlay

در حالت عادی پایه های POLE و (NC (Normal Close به هم متصل هستند که با اتصال جریان برق به پایه های COIL ، پایه PLOE به پایه (NO (Normal Open متصل خواهد شد.

اولین تصویر همین مطلب، تصویر رله ۱۲ ولتی موجود در دزدگیرهای اتومبیل میباشد که شماتیک و نام پایه های آن به شرح زیر است:

  1. پایه ۳۰ = POLE
  2. پایه ۸۵ = COIL
  3. پایه ۸۶ = COIL
  4. پایه ۸۷ = NO
  5. پایه NC = 87a
رله 12 ولت
رله ۱۲ ولت

 

Relay M
رله ۱۲ ولت کوچک

 

Lock and UnLock Relay
شماتیک رله های فرمان قفل و باز دزدگیرها

 

Lock P
شماتیک سیم بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

 

UnLock P
شماتیک سیم بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

 

این پست را به اشتراک بگذارید:

saeid
۱۳۹۴/۱۱/۱۴

سلام با تشکر از توضیحات جامع شما. در رابطه با رله شوک سسنسور سیم کشیش مثل همین رله است یا نه فرق داره.
مرسی

محسن جوادی در پاسخ به saeid
۱۳۹۴/۱۱/۱۴

رله شوک سنسور که بیشتر در دزدگیرهای اماکن استفاده میشود، دقیقا همین مکانیزم عمل را دارد.
رله کاربردهای بسیار زیادی داره و همچنین میشه به نحوی از آن استفاده کرد که در حالت عادی زون دزدگیر را متصل نگه داشته و با تحریک شوک سنسور اتصال زون قطع شود و دزدگیر تحریک گردد.
توضیحات: شوک سنسور ماشین به راحتی برای دزدگیر اماکن استفاده میشود.
در آینده ای نزدیک مطلبی مفصل در همین زمینه خواهیم داشت.

حسين
۱۳۹۴/۱۱/۲۹

سلام. با تشكر از شما من نصاب هستم نقشه سيم كشي ماشينهاي كيا و هيوندارو مي خواستم اگر هزينه هم داشته باشه پرداخت مي كنم ممنون ميشم ازتون

محسن جوادی در پاسخ به حسين
۱۳۹۴/۱۱/۲۹

سلام
شما باید مدل دقیق ماشین هایی که لازم دارید رو بگین تا ما در اولین فرصت ممکن برایتان تهیه و تدوین نماییم…

سجاد صفا خلفی
۱۳۹۵/۰۶/۰۴

آقای جوادی ممنون از کمکتان. من مشکلی که دارم نوع بستن تحریک هاست که اکثرا توی کاتالوگ های دزدگیر ها انواع نوع بستن سیم بندی دزدگیر رو نشان داده که گیج ترین حالت موقع سیم بندی برای پمپ هاست که من درایت مورد ضعف دارم که برای مثال نوع سیم بندی پراید با سمند متفاوت است لطفا یک راهکاری به من نشان دهید. باسپاس از شما و طراحی سایت بی نظیرتان.

۱۳۹۵/۰۶/۰۵

سلام جناب صفا
آقا ما برای حل همین مشکل مطلب “آموزش انواع سیم بندی رله های راه انداز قفل مرکزی در انواع دزدگیر” به آدرس http://www.safety-security.ir/central-lock رو تهیه و تدوین کردیم که اگه با دقت مطالعه بکنیدش، مطمئاً پاسخ خیلی از سوالاتتون رو خواهد داد.

محمد غفوری تبار
۱۳۹۵/۰۷/۲۰

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم پایه ۸۷ رله چه کاربردی دارد چون رله های مورد استفاده دزدگیر هم پایه ۸۷ اونا سیم نداره

۱۳۹۵/۰۷/۲۰

سلام
بعد از تحریک پایه ۸۶ و ۸۵ رله، پایه ۳۰ که به پایه ۸۷a متصل است، جدا شده و به پایه ۸۷ متصل میشود. مثلا برای تبدیل پالس منفی به مثبت میشه از پایه ۸۷ استفاده کرد. به این ترتیب که پایه ۸۶ و ۳۰ رو به مثبت دائم متصل کنید و بعد با تحریک منفی پایه ۸۵، پایه ۸۷ پالس مثبت میاد. در نتیجه میشه گفت ورودی منفی که به پایه ۸۵ میاد، تبدیل به مثبت شده و از پایه ۸۷ خارج میشه…

محمد غفوری تبار
۱۳۹۵/۰۷/۲۰

با تشکر از جوابتون

علی امیری
۱۳۹۵/۰۷/۲۲

با سلام و تشکر از مطلبتون
یک سوال داشتم
من میخوام از رله و ترانزیستور به عنوان کلید تایمر دار استفاده کنم .طوری که با جریان ولتاژ بیشتر از ۳ ولتی به ترانزیستور ، ترانزیستور و رله جریان ۱۲ ولتی رو وصل کنه و بعد از کم شدن ولتاژ از ۳ ولت از ترانزیستور ؛ ۱۵ ثانیه بعدجریان ۱۲ ولتی رو قطع کنه و در ضمن ولتاژ ورودی به ترانزیستور از ۴ دهم ولت تا ۵ ولت می باشد که وقتی به ۳ ولت رسید جریان رو وصل کنه.ولی نمی دونم از چی استفاده کنم و چطوری وصلش کنم لطفا کمک کنید.
با تشکر

۱۳۹۵/۰۷/۲۳

سلام جناب آقای امیری
این مداری که شما میخواید رو باید از متخصصین الکترونیک کمک بگیرید. کم دردسرترین حالت نوشتن یه برنامه ساده روی میکروکنترلر AVR یاPic هستش که میتوانید هر مدل ایده و نظری دارید رو پیاده سازی نمایید. مدار منطقی رو هم میشه ساخت که شخصاً اگه بخوام کمکتون کنم باید یه روز کامل روش وقت بزرام. پیشنهاد میکنم که یک مدار منطقی با کمک از یک متخصص الکتروتکنیک طراحی نمایید…

۱۳۹۶/۰۲/۲۷

[…] تخصصی به مبحث نصب پاور ویندوز بپردازیم، لطفا مطلب “معرفی جامع و نحوه کارکرد رله” را مطالعه کنید؛ همچنین بهتر است که مطلب “معرفی […]

رضا محمودی
۱۳۹۶/۰۴/۲۸

سلام درخصوص نصب صندوق پران پژو۴۰۵ بادزگیر مجیکار ۱۱۰ اگه میشه راهنمایی کنید

محمد سهرابی
۱۳۹۶/۰۴/۲۹

سلام‌ و با تشکر از مطلبتون خواستم‌ببینم این دو‌رله که نمایش داده علاعم منفی . یا ضربدر .یا نوار ابی که نشون داده چه علایم هست برق هست یا منفی ؟

۱۳۹۶/۰۴/۳۰

سلام و سپاس
منفی= بدنه
ضرب= سیم قطع
نوار آبی= سیم مربوط به قفل باز در ماشین

۱۳۹۶/۱۲/۱۲

سلام برای اینکه منفی رو به مثبت تبدیل کنیم هم میشه پایه ۸۷ و ۸۶رو به مثبت و پایه ۸۵ رو به متفی داد و از پایه ۳۰ مثبت گرفت؟

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

تبدیل منفی به مثبت:
پایه ۳۰ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی منفی
پایه ۸۷ رله: خروجی مثبت
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

محمد نوید قاسمی
۱۳۹۷/۰۱/۲۷

برعکس همین قضیه روهم میشه توضیح بدین برای تبدیل مثبت به منفی…ممنون

۱۳۹۷/۰۲/۰۴

تبدیل مثبت به منفی:
پایه ۳۰ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی مثبت
پایه ۸۷ رله: خروجی منفی
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

احمد رحیمی
۱۳۹۷/۰۳/۲۵

سلام جناب جوادی من تازه کارم دوتا ۲۰۶ نصب کردم ولی نمیتونم سیم لادریو چطوور نصب کنم ک اژیر نزنه سیم سبزو وصل کردم دیودم گذاشتم ولی باز اژیر میکشه

۱۳۹۷/۰۳/۲۷

سلام
در مرحله اول تقاضا دارم که سوال رو در بخش مربوطه مطرح کنید.
در مرحله دوم اگر طبق آموزش‌های سایت عمل کردین و باز هم با این خطا مواجه شدین، احتمالا دزدگیر شما تایم لادری کمی داره.

رضا چالیک
۱۳۹۷/۰۵/۰۱

سلام و عرض ادب. استاد عزیز اگر مقدور هست شماتیک سیم کشی رله سر موتور درب راننده تویوتا جهت پاور رو واسم بگذارید .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید