31 اردیبهشت ۱۳۹۸ سه شنبه

حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی

عضویت

محدودیت دسترسی

برخی از محتوای سایت فقط برای اعضا قابل روئیت است. در قسمت بالا دکمه عضویت و ورود وجود دارد. اگر عضو سایت هستید دکمه ورود را بزنید و وارد سایت شوید. اگر هنوز عضو سایت ما نشده‌اید از دکمه عضویت استفاده نمایید و به جمع ما بپیوندید.

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود. روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورت‌های مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترواستاتیک و… می‌باشد. این قطعه را ژوزف هانری در سال ۱۸۳۵ میلادی اختراع کرد.

معرفی جامع و نحوه کارکرد قطعه جالب رله

از آنجا که رله‌ها می‌توانند جریانی قوی‌تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع‌تر می‌توان آن‌ها را نوعی تقویت کننده نیز دانست.

در گذشته رله‌ها معمولاً با سیم‌پیچ ساخته می‌شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌برد. امروزه بسیاری از رله‌ها به صورت حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند.

در ادامه مبحث رله‌ها با گروه حفاظت و امنیت همراه باشید…

car alarm relay 12v
رله ۱۲ ولت دزدگیر اتومبیل

رله‌ها انواع بسیار زیادی دارند (از قبیل رله‌های قدرت، سنجشی و…) که در این جا تنها رله ۱۲ ولتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

شما در تصویر زیر نحوه کلی عملکرد رله‌را می‌بینید:

Rlay
Rlay

در حالت عادی پایه‌های POLE و (NC (Normal Close به هم متصل هستند، که با اتصال جریان برق به پایه‌های COIL ، پایه PLOE به پایه (NO (Normal Open متصل خواهد شد.

پایه‌های relay دوازده ولتی

اولین تصویر همین مطلب، تصویر رله ۱۲ ولتی موجود در دزدگیرهای اتومبیل می‌باشد که شماتیک و نام پایه‌های آن به شرح زیر است:

  1. پایه ۳۰ = POLE
  2. پایه ۸۵ = COIL
  3. پایه ۸۶ = COIL
  4. پایه ۸۷ = NO
  5. پایه NC = 87a
رله 12 ولت
رله ۱۲ ولت

Relay M
رله ۱۲ ولت کوچک

Lock and UnLock Relay
شماتیک رله‌های فرمان قفل و باز دزدگیرها

Lock P
شماتیک سیم‌بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

UnLock P
شماتیک سیم‌بندی فرمان قفل و باز دزدگیر به روش تک سیم

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

سلام با تشکر از توضیحات جامع شما. در رابطه با رله شوک سسنسور سیم کشیش مثل همین رله است یا نه فرق داره.
مرسی

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

رله شوک سنسور که بیشتر در دزدگیرهای اماکن استفاده میشود، دقیقا همین مکانیزم عمل را دارد.
رله کاربردهای بسیار زیادی داره و همچنین میشه به نحوی از آن استفاده کرد که در حالت عادی زون دزدگیر را متصل نگه داشته و با تحریک شوک سنسور اتصال زون قطع شود و دزدگیر تحریک گردد.
توضیحات: شوک سنسور ماشین به راحتی برای دزدگیر اماکن استفاده میشود.
در آینده ای نزدیک مطلبی مفصل در همین زمینه خواهیم داشت.

۱۳۹۴/۱۱/۲۹

سلام. با تشكر از شما من نصاب هستم نقشه سيم كشي ماشينهاي كيا و هيوندارو مي خواستم اگر هزينه هم داشته باشه پرداخت مي كنم ممنون ميشم ازتون

۱۳۹۴/۱۱/۲۹

سلام
شما باید مدل دقیق ماشین هایی که لازم دارید رو بگین تا ما در اولین فرصت ممکن برایتان تهیه و تدوین نماییم…

۱۳۹۵/۰۶/۰۴

آقای جوادی ممنون از کمکتان. من مشکلی که دارم نوع بستن تحریک هاست که اکثرا توی کاتالوگ های دزدگیر ها انواع نوع بستن سیم بندی دزدگیر رو نشان داده که گیج ترین حالت موقع سیم بندی برای پمپ هاست که من درایت مورد ضعف دارم که برای مثال نوع سیم بندی پراید با سمند متفاوت است لطفا یک راهکاری به من نشان دهید. باسپاس از شما و طراحی سایت بی نظیرتان.

۱۳۹۵/۰۶/۰۵

سلام جناب صفا
آقا ما برای حل همین مشکل مطلب “آموزش انواع سیم بندی رله های راه انداز قفل مرکزی در انواع دزدگیر” به آدرس http://www.safety-security.ir/central-lock رو تهیه و تدوین کردیم که اگه با دقت مطالعه بکنیدش، مطمئاً پاسخ خیلی از سوالاتتون رو خواهد داد.

۱۳۹۷/۱۲/۰۴

با سلام اقای جوادی این صفحه نصفه میاد یعنی نصف جدول ها نیست بررسی بفرمایید

۱۳۹۷/۱۲/۰۹

سلام
جدول ها رو با لمس به سمت چپ بکشید…

۱۳۹۵/۰۷/۲۰

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم پایه ۸۷ رله چه کاربردی دارد چون رله های مورد استفاده دزدگیر هم پایه ۸۷ اونا سیم نداره

۱۳۹۵/۰۷/۲۰

سلام
بعد از تحریک پایه ۸۶ و ۸۵ رله، پایه ۳۰ که به پایه ۸۷a متصل است، جدا شده و به پایه ۸۷ متصل میشود. مثلا برای تبدیل پالس منفی به مثبت میشه از پایه ۸۷ استفاده کرد. به این ترتیب که پایه ۸۶ و ۳۰ رو به مثبت دائم متصل کنید و بعد با تحریک منفی پایه ۸۵، پایه ۸۷ پالس مثبت میاد. در نتیجه میشه گفت ورودی منفی که به پایه ۸۵ میاد، تبدیل به مثبت شده و از پایه ۸۷ خارج میشه…

۱۳۹۵/۰۷/۲۲

با سلام و تشکر از مطلبتون
یک سوال داشتم
من میخوام از رله و ترانزیستور به عنوان کلید تایمر دار استفاده کنم .طوری که با جریان ولتاژ بیشتر از ۳ ولتی به ترانزیستور ، ترانزیستور و رله جریان ۱۲ ولتی رو وصل کنه و بعد از کم شدن ولتاژ از ۳ ولت از ترانزیستور ؛ ۱۵ ثانیه بعدجریان ۱۲ ولتی رو قطع کنه و در ضمن ولتاژ ورودی به ترانزیستور از ۴ دهم ولت تا ۵ ولت می باشد که وقتی به ۳ ولت رسید جریان رو وصل کنه.ولی نمی دونم از چی استفاده کنم و چطوری وصلش کنم لطفا کمک کنید.
با تشکر

۱۳۹۵/۰۷/۲۳

سلام جناب آقای امیری
این مداری که شما میخواید رو باید از متخصصین الکترونیک کمک بگیرید. کم دردسرترین حالت نوشتن یه برنامه ساده روی میکروکنترلر AVR یاPic هستش که میتوانید هر مدل ایده و نظری دارید رو پیاده سازی نمایید. مدار منطقی رو هم میشه ساخت که شخصاً اگه بخوام کمکتون کنم باید یه روز کامل روش وقت بزرام. پیشنهاد میکنم که یک مدار منطقی با کمک از یک متخصص الکتروتکنیک طراحی نمایید…

۱۳۹۶/۰۲/۲۷

[…] تخصصی به مبحث نصب پاور ویندوز بپردازیم، لطفا مطلب “معرفی جامع و نحوه کارکرد رله” را مطالعه کنید؛ همچنین بهتر است که مطلب “معرفی […]

۱۳۹۶/۰۴/۲۸

سلام درخصوص نصب صندوق پران پژو۴۰۵ بادزگیر مجیکار ۱۱۰ اگه میشه راهنمایی کنید

۱۳۹۶/۰۴/۲۹

سلام‌ و با تشکر از مطلبتون خواستم‌ببینم این دو‌رله که نمایش داده علاعم منفی . یا ضربدر .یا نوار ابی که نشون داده چه علایم هست برق هست یا منفی ؟

۱۳۹۶/۰۴/۳۰

سلام و سپاس
منفی= بدنه
ضرب= سیم قطع
نوار آبی= سیم مربوط به قفل باز در ماشین

۱۳۹۶/۱۲/۱۲

سلام برای اینکه منفی رو به مثبت تبدیل کنیم هم میشه پایه ۸۷ و ۸۶رو به مثبت و پایه ۸۵ رو به متفی داد و از پایه ۳۰ مثبت گرفت؟

۱۳۹۶/۱۲/۱۴

تبدیل منفی به مثبت:
پایه ۳۰ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به مثبت دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی منفی
پایه ۸۷ رله: خروجی مثبت
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

برعکس همین قضیه روهم میشه توضیح بدین برای تبدیل مثبت به منفی…ممنون

۱۳۹۷/۰۲/۰۴

تبدیل مثبت به منفی:
پایه ۳۰ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۵ رله: متصل به منفی دائم
پایه ۸۶ رله: ورودی مثبت
پایه ۸۷ رله: خروجی منفی
پایه ۸۷a رله: استفاده نمی‌شود.

۱۳۹۷/۰۳/۲۵

سلام جناب جوادی من تازه کارم دوتا ۲۰۶ نصب کردم ولی نمیتونم سیم لادریو چطوور نصب کنم ک اژیر نزنه سیم سبزو وصل کردم دیودم گذاشتم ولی باز اژیر میکشه

۱۳۹۷/۰۳/۲۷

سلام
در مرحله اول تقاضا دارم که سوال رو در بخش مربوطه مطرح کنید.
در مرحله دوم اگر طبق آموزش‌های سایت عمل کردین و باز هم با این خطا مواجه شدین، احتمالا دزدگیر شما تایم لادری کمی داره.

۱۳۹۷/۰۵/۰۱

سلام و عرض ادب. استاد عزیز اگر مقدور هست شماتیک سیم کشی رله سر موتور درب راننده تویوتا جهت پاور رو واسم بگذارید .ممنون

۱۳۹۷/۱۲/۰۷

سلام خدمت استاد گلم ..سوالی داشتم ….حتما برای نصب به روش تکسیم از رله مجزا جدا از دزدگیر باید نصب کرد …یا این که با وصل کردن رله مجزا بر سر راه دزدگیر..انجام.میشه…به این روش که سیم مربوط به قفل مرکزی چیده شه…و از طریق سمیهای comدزدگیر که سفید و سفید خط دار هست به طرفیت سیم قفل مرکزی زده شه …و اگر رله استفاده میشه نرمال کلوس هست یا اپن…….با تشکر

۱۳۹۷/۱۲/۰۹

سلام
نیاز به رله مجزا نیست. شماتیک بالا مربوط به رله‌های داخل کیت دزدگیر هستش.

۱۳۹۷/۱۲/۰۷

سلام دوست من …توضیحات بالا جهت مدار تکسیمِ..وارد شده در کیت دزدگیر هست؟یا این که نصاب باید از این دورله برای نصب استفاده کنه……بی نهایت سپاسگذار

۱۳۹۷/۱۲/۰۹

سلام جناب همتی عزیز
نیاز به رله مجزا نیست و با سیم‌های خود قفل مرکزی دزدگیر میشه تک سیم رو پیاده سازی کرد.

۱۳۹۷/۱۲/۰۷

سلام دوباره …استاد عزیزم…ببخشید اینقدر سوال میکنم ….چون فراموش میکنم ..ِِ.ببیند این روش که من.میگم دروست هست….به عنوان مثال ماشینی هست .که تحریک منفی و تنها با یک.سیم.بازو بسته میشه…که باید از روش تکسم استفاده کنیم…که همیه کارهای دذگیر انجام شده ..و تنها بخش قفل مرکزی و ادقام شدن با سیمهای دزدگی هست …که عرض میکنم…دزدگیرهای چینی …که ۶ سیم هستن .سه ردیف بالا لاک یعنی بسته …و سه ردیف پایین ان لاک یعنی باز ..برای اتصالسیم به شکل تک سیم..سیمهای زرد و زرد خط دار که سمیهای on هست رو بدنه متصل و سمیهای comرو که ورودی هستن..به رنگ سیمهای سفید و سفید خط دارو به طرفین سیمچیده شده وصل میکنیم..ِِ بباقیمونده ۲ عدد سیم دیگر ncبه رنگ نارنجی و نارنجی خط دار هست رو..به یک دیگر وصل میکنییم…ببخشید ….امیدوارم با توضیحاتم..خستتون.نکرده باشم

۱۳۹۷/۱۲/۰۹

سلام جناب همتی عزیز
این روش شما هم برای تک سیم عکس زانتیا جواب می‌دهد ولی قبلا همه روش‌های موجود رو کامل بررسی کردیم و توضیح دادیم.
لطفا به مطلب زیر مراجعه کنید:
https://safety-security.ir/central-lock

دیدگاهتان را بنویسید