25 آذر ۱۳۹۷ یکشنبه

حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی

عضویت

محدودیت دسترسی

برخی از محتوای سایت فقط برای اعضا قابل روئیت است. در قسمت بالا دکمه عضویت و ورود وجود دارد. اگر عضو سایت هستید دکمه ورود را بزنید و وارد سایت شوید. اگر هنوز عضو سایت ما نشده‌اید از دکمه عضویت استفاده نمایید و به جمع ما بپیوندید.

دیود قطعه ای الکترونیکی است که دارای دو سر می باشد. دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد. این خاصیّت دیودْ، باعث شده بود تا در سال‌های اولیهٔ ساخت این قطعه ی الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود. دیود را از اتصال دو نیم‌رسانا از نوع P و N می سازند. به پایه ای که به نیمه هادی N متصل است “کاتد” و به پایه ای که به نیمه هادی نوع P متصل است “آند” گفته می شود.

مهم‌ترین کاربرد دیود، عبور جریان در یک جهت و ممانعت در برابر گذر جریان در جهت مخالف است(یکسو سازی). درنتیجه می‌توان به دیود مثل یک شیر الکتریکی یکطرفه نگاه کرد. این ویژگی دیود برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می‌شود.

دسته‌بندی دیودها:

  • دیود زِنِر
  • دیود خازنی (واراکتور)
  • دیود دالانه‌ای
  • دیود نورگُسیل (LED)
  • دیود نوری
  • دیود گان

در هنگام نصب دزدگیر روی اتومبیل کلاً شما با دو نوع دیود معمولی سر و کار دارید. اول دیود ۴۰۰۷ برای جریان های کم و دوم دیود ۶ آمپر برای جریان های زیاد.

جدا از تعریف بالا، باید بگم که دیود دو طرف دارد که یکسو دارای خط است که اصطلاحاً سر دیود نام دارد و یکسوی دیگر هم بدون خط است و انتهای دیود نام دارد. جریان الکتریکی مثبت فقط از سمت بدون خط به سمت خط دار قابل انتقال است و هیچگاه از سمت خط دار به سمت بدون خط نمیتواند عبور کند. جریان الکتریکی منفی هم بر عکس مثبت، فقط قادر است که از سمت خط دار دیود به سمت بدون خط دیود انتقال یابد و در خلاف این جهت امکان عبور را ندارد.

ما برای جریان های الکتریکی کم از دیود ۴۰۰۷ یا همان دیود ۱ آمپر استفاده میکنیم. مثلاً در اتومبیل هایی که ما لادری دزدگیر را به سیم چراغ سقف متصل میکنیم و بعد از مدتی چراغ سقف یک پالس اضافی را برگشت میدهد، در نتیجه دزدگیر این پالس اضافی رو به منزله باز شدن درب در نظر میگیرد و باید در اینجا از دو عدد دیود استفاده کنیم. یکی برای اینکه پالس مورد نظر به چراغ سقف برود ولی بر نگردد و یکی هم برای اینکه پالس مورد نظر به دزدگیر برود ولی برنگردد.

برای جریان های الکتریکی زیاد هم از دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم. مثلاً برای تبدیل یک خروجی راهنما به دو خروجی از دو عدد دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم.

نصب دیود برای لادری‌های منفی در دزدگیر

(-) door pin switch
شماتیک نصب لادری
۱۳۹۵/۰۷/۰۳

سلام،خدا قوت .
یه توضیح خلاصه در مورد دیود گذاری برای لادری مثبت ۲۰۶ از طریق سیم چراغ سقف میدین؟
با تشکر

۱۳۹۵/۰۷/۰۵

سلام
در اتومبیل هایی مثل ۲۰۶ از هر درب یک سیم با تحریک منفی به کامپیوتر میرود و کامپیوتر با برنامه دهی خاص خودش به چراغ سقف فرمان روشن شدن یا خاموش شدن رو میده و همچنین بعد از مدتی یکسری فرمان ها از چراغ سقف به کامپیوتر بر میگرده که نکته و گیر کار همینجاست.
در ۲۰۶ مدل های ۱۳۹۲ به پایین: تحریک لادری، سیمی که به چراغ سقف میرود، با پالس مثبت میباشد که کافیه این سیم رو قطع کنید و یک دیود به نحوی که سمت خط دار دیود به سمت چراغ سقف باشه و سمت بدون خط دیود به سمت کامپیوتر باشه، رو در بین محلی که قطع کردید بزارید و لادری مثبت دزدگیر رو به سمت کامپیوتر این سیم متصل کنید.
در ۲۰۶ مدل های ۱۳۹۲ به بالا: تحریک لادری، سیمی که به چراغ سقف میرود، با پالس منفی میباشد که کافیه این سیم رو قطع کنید و یک دیود به نحوی که سمت خط دار دیود به سمت کامپیوتر باشه و سمت بدون خط دیود به سمت چراغ سقف باشه، رو در بین محلی که قطع کردید بزارید و لادری منفی دزدگیر رو به سمت کامپیوتر این سیم متصل کنید.

۱۳۹۵/۰۷/۰۳

مهندس جوادی عزیز وقت بخیر در رابطه با دیود استفاده کردم.حال جدا از مقوله دیود میخواستم بدونم که سیمهای موجود در رله قفل مرکزی پژو.سمند قدیمی. و همچنین پراید ۱۳۲ هر کدام چه کاری انجام می دهد.به طور مثال شماره ۵ و ۷ ورو دی باز و بسته میباشد.باسپاس سرخ آبی اسپورت

۱۳۹۵/۰۷/۰۵

سلام جناب یاری
هر نوع سیستم قفل مرکزی در مجموع وظیفه دریافت دستور از محرک داخل درب راننده و بعضاً محرک درب شاگرد را دارد و بعد از دریافت فرمان، با بررسی یکسری شرایط (بسته به نوع قفل مرکزی) به دیگر محرک ها یا به همه محرک ها فرمان قفل شدن یا باز شدن را میدهد. حالا اینکه برای مثال در قفل مرکزی پژو ۴۰۵ پایه های ۱ تا ۹ چه کارهایی رو انجام میدن، باید هر کدام رو در یک مطلب جداگانه و به صورت مفصل شرح بدیم…
اگه خدا بخواد در آینده ای نزدیک این کار رو انجام خواهیم داد…

۱۳۹۵/۰۷/۱۰

سلام وتشکر از مطالب مفید شما لطفا روی مطالب ارسالی بیشتر دقت نشود ما دیود یک اهم وشش اهم نداریم بلکه میزان توان مصرفی با امپر سنجیده میشود اگر یک شماره تماس بذارید میتوانیم با ذکر منبع یکسری اموزش در اختیارتان بگذارم موفق باشید

۱۳۹۵/۰۷/۱۰

سلام خدمت استاد خلیلی
ممنون از دقت شما، این اشتباه اصلاح گردید…

۱۳۹۵/۰۷/۲۹

مطلب خوبی بود با تشکر

۱۳۹۵/۰۷/۳۰

سپاس از مدیریت محترم شرکت سایه سازان برتراندیشه پاسارگاد

۱۳۹۵/۰۸/۰۵

سلام
من جای شما باشم در قسمت نظردهی قسمت ایمیل رو غیرفعال میکنم تا کسی نیاد سایتشو تبلیغ کنه مثه این ۸ ۹ ۱۰

۱۳۹۵/۰۸/۰۵

سلام
بعد از بررسی و درصورت امکان برداشته میشود. ممنون از دقت نظر شما جناب موسوی…

۱۳۹۵/۰۸/۰۵

مهندس جوادی ممنون از توضیحات در رابطه با رله بندی..فقط اگر عکس که بتواند به صورت واضح بفرستید ممنون میشم

۱۳۹۵/۰۸/۰۵

سلام
لطفا سوالاتی رو که نیاز به شماتیک دستی دارید رو توی تلگرام به شماره ۰۹۳۹۵۲۹۴۱۹۸ سوال نمایید تا رسیدگی نماییم…

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

باسلام اقاجوادی لطفا در مورد نصب دیود بر روی خودروهایی که برای هر درب ما باید از دو عدد دیود استفاده کنیم رو توضیح بدین طریق نصبش رو با تشکر

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

سلام جناب شاملو
برای راه اندازی لادری با استفاده از دو دیود باید به ترتیب زیر عمل کنید.
سیم لادری رو ردیابی کنید و بچینید. دو سر خط دار دیود ها رو به سمت لادری سیم چیده شده متصل کنید. یک سمت بدون خط دیود به سمت کامپیوتر سیم قطع شده و سمت بدون خط دیود دیگه به سمت دزدگیر متصل بشه.
با این کار از سمت لادری پالس منفی به دو قسمت انشعاب پیدا میکنه یکی به سمت کامپیوتر ماشین و یکی به سمت دزدگیر

۱۳۹۵/۱۲/۲۴

با سلام وادب محضر اقای مهندس جوادی عزیز. اقای مهندس چرا در گذاشتن دیود برای لادری ۲۰۶ با خروجی لادری + و – جهت دیود متفاوته

۱۳۹۵/۱۲/۲۵

سلام جناب صفری
دیود کار یکسو سازی جریان الکتریکی رو انجام میده و عبور جریان رو فقط از یک طرف دیود به طرف دیگه به صورت یک طرفه میکنه. مثلا در دیود های ۴۰۰۷ که توی کار ما کاربرد بیشتری داره، پالس منفی از سمت خط دار دیود به سمت بدون خط دیود قابل انتقال هستش و پالس مثبت فقط از سمت بدون خط دیود به سمت خط دار دیود قابل انتقال هستش. بنابراین جهت قرارگیری دیود هنگامی که پالس مثبت و یا منفی باشه متفاوته…

دیدگاهتان را بنویسید