Logo
Logo

حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی

معرفی جامع دیود

معرفی جامع دیود

دیود قطعه ای الکترونیکی است که دارای دو سر می باشد. دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد. این خاصیّت دیودْ، باعث شده بود تا در سال‌های اولیهٔ ساخت این قطعه ی الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود. دیود را از اتصال دو نیم‌رسانا از نوع P و N می سازند. به پایه ای که به نیمه هادی N متصل است “کاتد” و به پایه ای که به نیمه هادی نوع P متصل است “آند” گفته می شود.

مهم‌ترین کاربرد دیود، عبور جریان در یک جهت و ممانعت در برابر گذر جریان در جهت مخالف است(یکسو سازی). درنتیجه می‌توان به دیود مثل یک شیر الکتریکی یکطرفه نگاه کرد. این ویژگی دیود برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می‌شود.

دسته‌بندی دیودها:

  • دیود زِنِر
  • دیود خازنی (واراکتور)
  • دیود دالانه‌ای
  • دیود نورگُسیل (LED)
  • دیود نوری
  • دیود گان

در هنگام نصب دزدگیر روی اتومبیل کلاً شما با دو نوع دیود معمولی سر و کار دارید. اول دیود ۴۰۰۷ برای جریان های کم و دوم دیود ۶ آمپر برای جریان های زیاد.

جدا از تعریف بالا، باید بگم که دیود دو طرف دارد که یکسو دارای خط است که اصطلاحاً سر دیود نام دارد و یکسوی دیگر هم بدون خط است و انتهای دیود نام دارد. جریان الکتریکی مثبت فقط از سمت بدون خط به سمت خط دار قابل انتقال است و هیچگاه از سمت خط دار به سمت بدون خط نمیتواند عبور کند. جریان الکتریکی منفی هم بر عکس مثبت، فقط قادر است که از سمت خط دار دیود به سمت بدون خط دیود انتقال یابد و در خلاف این جهت امکان عبور را ندارد.

ما برای جریان های الکتریکی کم از دیود ۴۰۰۷ یا همان دیود ۱ آمپر استفاده میکنیم. مثلاً در اتومبیل هایی که ما لادری دزدگیر را به سیم چراغ سقف متصل میکنیم و بعد از مدتی چراغ سقف یک پالس اضافی را برگشت میدهد، در نتیجه دزدگیر این پالس اضافی رو به منزله باز شدن درب در نظر میگیرد و باید در اینجا از دو عدد دیود استفاده کنیم. یکی برای اینکه پالس مورد نظر به چراغ سقف برود ولی بر نگردد و یکی هم برای اینکه پالس مورد نظر به دزدگیر برود ولی برنگردد.

برای جریان های الکتریکی زیاد هم از دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم. مثلاً برای تبدیل یک خروجی راهنما به دو خروجی از دو عدد دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم.

نصب دیود برای لادری‌های منفی در دزدگیر

(-) door pin switch
شماتیک نصب لادری

مطالب پیشنهادی

آموزش راه‌اندازی سیم‌های قفل مرکزی انواع دزدگیر
آموزش راه‌اندازی سیم‌های قفل مرکزی انواع دزدگیر
آموزش راه‌اندازی سانروف تویوتا کمری ۲۰۰۵
آموزش راه‌اندازی سانروف تویوتا کمری ۲۰۰۵
راهنماي کارایی دزدگیر جردن ساده بدون لرن
راهنماي کارایی دزدگیر جردن ساده بدون لرن
راهنمای کامل و فارسی نصب ردیاب TRACKER GPS XENOTIC
راهنمای کامل و فارسی نصب ردیاب TRACKER GPS XENOTIC
آموزش نصب دزدگیر جک J5
آموزش نصب دزدگیر جک J5
راهنمای کامل دزدگیر تایسیز ساده
راهنمای کامل دزدگیر تایسیز ساده
آموزش نصب دزدگیر مزدا ۲
آموزش نصب دزدگیر مزدا ۲
راهنماي نصب سیستم ضدسرقت و ردیاب هوشمند مجیک بوف
راهنماي نصب سیستم ضدسرقت و ردیاب هوشمند مجیک بوف
آموزش نصب دوربین دنده عقب دنا
آموزش نصب دوربین دنده عقب دنا
راهنمای نقشه سیم‌کشی دزدگیر PLC ساده
راهنمای نقشه سیم‌کشی دزدگیر PLC ساده
آموزش نصب دزدگیر کیا سورنتو ۲۰۱۵
آموزش نصب دزدگیر کیا سورنتو ۲۰۱۵
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس CEC با دزدگیر
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس CEC با دزدگیر
راهنمای سیم بندی و کارایی دزدگیر Kernel (مدل پین کد دار سخنگو)
راهنمای سیم بندی و کارایی دزدگیر Kernel (مدل پین کد دار سخنگو)
آموزش نصب دوربین دنده عقب دنا
آموزش نصب دوربین دنده عقب دنا
کاتالوگ فارسی دزدگیر تصویری اسپای (SPY)
کاتالوگ فارسی دزدگیر تصویری اسپای (SPY)
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس دارای قفل مرکزی با دزدگیر
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس دارای قفل مرکزی با دزدگیر
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس، سمند و دنا EcoMux با دزدگیر
آموزش راه‌اندازی آینه تاشو پژو پارس، سمند و دنا EcoMux با دزدگیر
دیاگرام سیم کشی دزدگیر ایزیکار – سری A
دیاگرام سیم کشی دزدگیر ایزیکار – سری A
آموزش غیرفعال کردن دزدگیر PLC ساده با IC شماره ۹۳c46
آموزش غیرفعال کردن دزدگیر PLC ساده با IC شماره ۹۳c46
جدول نرم افزاری دزدگیر مدل ۱۳۰ ماجیکار
جدول نرم افزاری دزدگیر مدل ۱۳۰ ماجیکار
تعمیرات مقدماتی انواع دزدگیرهای اتومبیل
تعمیرات مقدماتی انواع دزدگیرهای اتومبیل

27 نظر برای "معرفی جامع دیود"

سلام،خدا قوت .
یه توضیح خلاصه در مورد دیود گذاری برای لادری مثبت ۲۰۶ از طریق سیم چراغ سقف میدین؟
با تشکر

رمضان کریمی (2 سال قبل)

سلام
در اتومبیل هایی مثل ۲۰۶ از هر درب یک سیم با تحریک منفی به کامپیوتر میرود و کامپیوتر با برنامه دهی خاص خودش به چراغ سقف فرمان روشن شدن یا خاموش شدن رو میده و همچنین بعد از مدتی یکسری فرمان ها از چراغ سقف به کامپیوتر بر میگرده که نکته و گیر کار همینجاست.
در ۲۰۶ مدل های ۱۳۹۲ به پایین: تحریک لادری، سیمی که به چراغ سقف میرود، با پالس مثبت میباشد که کافیه این سیم رو قطع کنید و یک دیود به نحوی که سمت خط دار دیود به سمت چراغ سقف باشه و سمت بدون خط دیود به سمت کامپیوتر باشه، رو در بین محلی که قطع کردید بزارید و لادری مثبت دزدگیر رو به سمت کامپیوتر این سیم متصل کنید.
در ۲۰۶ مدل های ۱۳۹۲ به بالا: تحریک لادری، سیمی که به چراغ سقف میرود، با پالس منفی میباشد که کافیه این سیم رو قطع کنید و یک دیود به نحوی که سمت خط دار دیود به سمت کامپیوتر باشه و سمت بدون خط دیود به سمت چراغ سقف باشه، رو در بین محلی که قطع کردید بزارید و لادری منفی دزدگیر رو به سمت کامپیوتر این سیم متصل کنید.

مهندس جوادی عزیز وقت بخیر در رابطه با دیود استفاده کردم.حال جدا از مقوله دیود میخواستم بدونم که سیمهای موجود در رله قفل مرکزی پژو.سمند قدیمی. و همچنین پراید ۱۳۲ هر کدام چه کاری انجام می دهد.به طور مثال شماره ۵ و ۷ ورو دی باز و بسته میباشد.باسپاس سرخ آبی اسپورت

محسن یاری (2 سال قبل)

سلام جناب یاری
هر نوع سیستم قفل مرکزی در مجموع وظیفه دریافت دستور از محرک داخل درب راننده و بعضاً محرک درب شاگرد را دارد و بعد از دریافت فرمان، با بررسی یکسری شرایط (بسته به نوع قفل مرکزی) به دیگر محرک ها یا به همه محرک ها فرمان قفل شدن یا باز شدن را میدهد. حالا اینکه برای مثال در قفل مرکزی پژو ۴۰۵ پایه های ۱ تا ۹ چه کارهایی رو انجام میدن، باید هر کدام رو در یک مطلب جداگانه و به صورت مفصل شرح بدیم…
اگه خدا بخواد در آینده ای نزدیک این کار رو انجام خواهیم داد…

سلام وتشکر از مطالب مفید شما لطفا روی مطالب ارسالی بیشتر دقت نشود ما دیود یک اهم وشش اهم نداریم بلکه میزان توان مصرفی با امپر سنجیده میشود اگر یک شماره تماس بذارید میتوانیم با ذکر منبع یکسری اموزش در اختیارتان بگذارم موفق باشید

غلامرضا خلیلی (2 سال قبل)

سلام
من جای شما باشم در قسمت نظردهی قسمت ایمیل رو غیرفعال میکنم تا کسی نیاد سایتشو تبلیغ کنه مثه این ۸ ۹ ۱۰

میر سجاد موسوی (2 سال قبل)

مهندس جوادی ممنون از توضیحات در رابطه با رله بندی..فقط اگر عکس که بتواند به صورت واضح بفرستید ممنون میشم

مهدی زریباف (2 سال قبل)

سلام
لطفا سوالاتی رو که نیاز به شماتیک دستی دارید رو توی تلگرام به شماره ۰۹۳۹۵۲۹۴۱۹۸ سوال نمایید تا رسیدگی نماییم…

باسلام اقاجوادی لطفا در مورد نصب دیود بر روی خودروهایی که برای هر درب ما باید از دو عدد دیود استفاده کنیم رو توضیح بدین طریق نصبش رو با تشکر

نادر شاملو راد (2 سال قبل)

سلام جناب شاملو
برای راه اندازی لادری با استفاده از دو دیود باید به ترتیب زیر عمل کنید.
سیم لادری رو ردیابی کنید و بچینید. دو سر خط دار دیود ها رو به سمت لادری سیم چیده شده متصل کنید. یک سمت بدون خط دیود به سمت کامپیوتر سیم قطع شده و سمت بدون خط دیود دیگه به سمت دزدگیر متصل بشه.
با این کار از سمت لادری پالس منفی به دو قسمت انشعاب پیدا میکنه یکی به سمت کامپیوتر ماشین و یکی به سمت دزدگیر

با سلام وادب محضر اقای مهندس جوادی عزیز. اقای مهندس چرا در گذاشتن دیود برای لادری ۲۰۶ با خروجی لادری + و – جهت دیود متفاوته

بابک صفری (2 سال قبل)

سلام جناب صفری
دیود کار یکسو سازی جریان الکتریکی رو انجام میده و عبور جریان رو فقط از یک طرف دیود به طرف دیگه به صورت یک طرفه میکنه. مثلا در دیود های ۴۰۰۷ که توی کار ما کاربرد بیشتری داره، پالس منفی از سمت خط دار دیود به سمت بدون خط دیود قابل انتقال هستش و پالس مثبت فقط از سمت بدون خط دیود به سمت خط دار دیود قابل انتقال هستش. بنابراین جهت قرارگیری دیود هنگامی که پالس مثبت و یا منفی باشه متفاوته…

سلام…..فرق استفاده از دیود در سیم لادری و استفاده دیود در سیم چراغ. سقف چیه..که اولب از ۲ دیود استفاده میشه…و دومی از یک دیود….با تشکر

محمد همتی (2 ماه قبل)

سلام جناب همتی
وقتی از لادری آنی استفاده میکنید، برای هر درب مجزا باید بگیریم، و دو تا دیود، یکی به این خاطر هست که اختلال برای دزدگیر پیش نیاید و اونیکی دیگه برای اینه که اختلال توی سیستم خود ماشین و درب‌ها پیش نیاد (مثلاً با باز کردن یک درب، توی کیلومتر همه درب‌ها باز میشه). و وقتی شما از یک سیم (مثلا چراغ سقف) استفاده می‌کنید، فقط مهم جلوگیری از اختلال در کار دزدگیر هست و با یک دیود کار ok میشه.

حالا شما نظرتون رو بنویسید

محدودیت دسترسی...برای اینکه بتوانید نظر خود را ثبت کنید، باید وارد سایت شوید.
ورود به سایت