ActiveAlarm.ir
Telegram

سیستم ایموبیلایزر در خودروی سوزوکی

سیستم ایموبیلایزر در خودروی سوزوکی

 

در این سیستم با قرار گرفتن کلید در داخل مغزی ارتباط قطعه الکترونیکی داخل کلید که دارای یک کد ویژه به نام ترانسپوندر میباشد با آنتن ترانسپوندر و ICM که به صورت یک مجموعه دور مغزی سوئیچ قرار دارد برقرار شده و ICM به عنوان یک واسطه ارتباطی عمل کرده و کد ترانسپوندر کلید را به ECM ارسال میکند و ECM پس از تطبیق این کد با کدی که قبلا بر روی آن ثبت شده است و شناسایی کلید مالک خودرو قفل نرم افزاری خود را باز کرده و خودرو روشن خواهد شد. لازم به ذکر است که این سیستم در خودروهای Key Less با نزدیک شدن کلید به مغزی (حدود ۸۰ سانتی متر و کمتر) فعال شده و ارتباط بین آنتن ترانسپوندر و ICM با کلید برقرار خواهد شد و ضمن باز شدن قفل مرکزی سوئیچ قفل ECM نیز پس از تطبیق این کد با کدی که قبلا در آن ثبت شده است قفل نرم افزاری خود را باز کرده و خودرو روشن خواهد شد.

مدول کنترل ایموبیلایزر ICM
یک گیرنده رادیوئی میباشد که کد ترانسپوندر را از روی قطعه الکترونیکی داخل سوئیچ خوانده و برای ECM ارسال میکند و در واقع هیچگونه تجزیه و تحلیل بر روی این کد در ICM صورت نمیگیرد.
نکته: با توجه به عملکرد ICM در این خودرو که فقط نقش یک گیرنده و فرستنده را در سیستم ایموبیلایزر ایفا میکند میتوان نتیجه گرفت که جهت روشن کردن خودرو و به جابجای ست کامل فقط نیاز به کلید و ECM میباشد. به عبارت دیگر ICM در تمامی خودروهای سوزوکی عملکرد مشابه دارد.

تعریف کلید در خودروی سوزوکی
در تعریف کلید فقط ECM و کلید به هم معرفی میشوند و لازم به ذکر است بر خلاف برخی از خودرو ها که بیش از یک بار نمیتوان به ECU کد داد در خودروی سوزوکی میتوان چندین بار به ECM کد داد و کلید جدید را برای آن تعریف کرد. حتی میتوان ECM یک خودرو را بر روی خدروی دیگری نصب کرد و با تعرف کلید آن را روشن کرد. جهت این کار دستگاه عیب یاب را به خودرو وصل کرده و پس از تنظیمات مربوط به تاریخ دستگاه و کاتریج مربوطه دو عدد کد رمز شش رقمی و چهار رقمی را وارد مینماییم. لازم به ذکر است که قبل از وارد کردن این کد ها باید کد سوئیچ های قبلی پاک شود.

کاتریج های مربوط به دستگاه عیب یاب سوزوکی
دستگاه عیب یاب سوزوکی دارای سه عدد کاتریج جداگانه میباشد که کاتریج اول با شماره ۶۷۹۱۰ برای عیب یابی سوزوکی با موتور ۲۰۰۰cc میباشد و کاتریج دوم با شماره ۶۷۹۱۱ برای عیب یابی سوزوکی با موتور ۲۴۰۰cc میباشد و کاتریج سوم با شماره ۶۷۹۴۰ برای تعریف کد کلید در هر دو مدل استفاده میشود. لازم به ذکر است که در خودروی کیزاشی به جای کاتریج از یک عدد RAM استفاده میشود. در ضمن نرم افزار مورد استفاده در خودروی کیزاشی برای خودروی ویتارا نیز قابل استفاده است ولی عکس آن امکان پذیر نیست.
نکته: دستگاه عیب یاب بدون این کاتریج ها عملیاتی را انجام نخواهد داد و بسته به نوع خودرو و عملیاتی که میخواهیم انجام دهیم باید یکی از کاتریج های ذکر شده را انتخاب نموده و به دستگاه متصل نماییم.
نکته: در اکثر مواقع پاک شدن کد کلید از ناحیه خود کلید اتفاق می افتد که معمولا ناشی از عوامل ذیل میباشد.
۱- قرار دادن کلید در معرض نور آفتاب
۲- قرار دادن کلید در معرض گرمای زیاد
۳- ضربه خوردن کلید
نکته: افت ولتاژ باطری میتواند باعث ایراد در سیستم اییموبیلایزر شود.
نکته: سیستم ایموبیلایزر در خودروی سوزوکی بر خلاف خودروهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۷ تنها از طریق شبکه Can عمل مینماید. به عبارت دیگر در خودروی سوزوکی در هنگام پاک شدن کد کلید دیگر مانند خودروی ۲۰۶ علائمی مانند از کار افتادن بعضی از مصرف کننده ها را مشاهده نخواهیم کرد.
نکته: در خودروی سوزوکی خرابی سیستم ریموت کنترل با تعویض برد الکترونیکی ریموت و BCM رفع ایراد خواهد شد.
نکته: در پشت آمپر خودروی سوزوکی یک سوکت آبی رنگ وجود دارد که مربوط به سیستم مولتی پلکس بوده و BCM و تمام ECUها از طریق آن با هم در ارتباط هستند. این سوکت در خودروی ۲۴۰۰قابل روئیت بوده و در ۲۰۰۰ نوار چسب پیچیده شده و با باز کردن قابل روئیت میباشد. در نتیجه میتوان گفت هر گونه ایراد در اتصال این سوکت با پشت آمپر ممکن است منجر به روشن نشدن خودرو شود.

علائم چراغ ایموبیلایزر در خودروی سوزوکی
در حالت عادی که مشکلی در سیستم ایموبیلازر وجود ندارد یک چراغ زرد رنگ به شکل قفل در جلوی آمپر در حالت سوئیچ باز روشن خواهد بود و زمانی که موتور را روشن میکنیم چراغ قفل خاموش میشود و در حالتی که سیستم ایموبیلازر ایراد دارد در حالت سوئیچ باز چراغ قفل چشمک میزند. لازم به ذکر میباشد در خودروهایی که سیستم Key Less دارند علاوه بر چراغ مربوط به فاصله کلید از مغزی سوئیچ که به شکل کلید میباشد دارای چراغ قفل ایموبیلایزر هم میباشند و مشخصات مربوط به عملکرد سیستم ایموبلایزر آنها به همان شکل ذکر شده است.
نکته: در خودروی سوزوکی مجهز به سیستم Key Less اگر فاصله ریموت از آنتن مرکزی که پشت اهرم ترمز دستی قرار دارد بیشتر از ۸۰ سانتی متر باشد چراغ به شکل کلید در پشت آمپر به رنگ قرمز بوده و قفل مرکزی سوئیچ باز نمیشود و خودرو استارت نمیخورد و در صورتی که فاصله ریموت از آنتن مرکزی کمتر از ۸۰ سانتی متر باشد چراغ کلید در پشت آمپر به رنگ آبی در آمده و قفل مرکزی سوئیچ باز شده و خودرو استارت خورده و روشن میشود.
نکته: در خودروی سوزوکی مجهز به سیستم Key Less اگر به هر نحوی چراغ مربوط به قفل مرکزی سوئیچ به رنگ آبی در نیامده و خودرو استارت نخورد میتوانیم از تیغه سوئیچی که در داخل ریموت تعبیه شده قفل مرکزی سوئیچ را باز کرده و خودرو را استارت زده و روشن کنیم. لازم به ذگر است که تگ سوئیچ بر روی تیغه میباشد.
نکته: در خودروی سوزوکی تعداد ۵ عدد آنتن جهت دریافت امواج ریموت وجود دارد که سه عدد از آنها داخل دستگیره درب راننده و دستگیره درب شاگرد و دستگیره درب صندوق عقب میباشد و وظیفه آنها این است که امواج ریموت را تا شعاع یک متری جهت باز و بست بدون کلید درب ها دریافت کنند و یک عدد آنتن مرکزی که پشت اهرم ترمز دستی قرار دارد که ریموت را در فاصله ۸۰ سانتی متری در داخل کابین تشخیص داده و در صورت قرار گرفتن ریموت در داخل کابین سرنشین ها میتوان خودرو را روشن کرد و یک عدد آنتن دیگر نیز در قسمت بار صندوق عقب قرار دارد که اگر سوئیچ داخل صندوق جا بماند درب ها قفل نشود.
در سیستم ایموبیلایزر خودرو سوزوکی آنتن ترانسپوندر و ICU با هم در یک مجموعه و دور مغزی سوئیچ قرار دارند و دارای یک سوکت ۶ پایه میباشد که اتصال هر یک از این پایه ها به شرح ذیل میباشد.
پایه ۱: وصل به برق بعد از سوئیچ از طریق فیوز شماره ۳۹ در جعبه فیوز داخل اتاق
پایه ۲: وصل به اتصال بدنه
پایه ۳: وصل به ECM پایه های ۲۳ و ۲۸
پایه ۴: وصل به ECM پایه های ۲۳ و ۱۳
پایه ۵: وصل به BCM
پایه ۶: وصل به کانکتور عیب یاب

چند مورد عیب یابی در سیستم ایموبیلایزر

  1. اگر پس از باز کردن سوئیچ چراغ ایموبیلایزر و چراغ چک روشن شد در این حالت سیستم سوخت رسانی شامل رله پمپ بنزین و پمپ بنزین کنترل شود.
  2. اگر بعد از باز کردن سوئیچ چراغ ایموبیلایزر و چراغ چک روشن نمیشود و لامپ شاخص ترانسفر چشمک میزند موارد ذیل کنترل شود.
    1. فیوز شماره ۳۹ داخل جعبه فیوز داخل اتاق
    2. رله اصلی داخل جعبه فیوز شماره ۲ (داخل موتور سمت راننده)
  3. اگر بعد از باز کردن سوئیچ چراغ ایموبیلایزر به تنهایی چشمک زد ابتدا برق تغذیه بعد از سوئیچ مدول کنترل ICU را بررسی کرده و در صورت سالم بودن آن احتمال اینکه کد سوئیچ پاک شده باشد زیاد است.

منبع توان خودرو

2 | 328 | 11 ماه قبل

نظرات این مطلب

avatar

حسین عبدالهی

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ۰۱:۴۶

سلام من واسه سوزوکی ویتارا گولد دزدگیر استارتی بستم استارت میخوره اما روشن نمیشه ریموت هم نزدیک هست ایا راه حلی داره

| لینک

avatar

محسن جوادی

۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ۱۲:۵۰

حسین عبدالهی
سلام من واسه سوزوکی ویتارا گولد دزدگیر استارتی بستم استارت میخوره اما روشن نمیشه ریموت هم نزدیک هست ایا راه حلی داره

سلام
باید ببینید در حالت عادی برای روشن کردن خودرو نیاز به گرفتن ترمز یا نیاز به فشردن سوئیچ یا… هست یا خیر؟

| لینک

نظر دهید