25 آذر ۱۳۹۷ یکشنبه

حفاظت و امنیت

بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی

عضویت

محدودیت دسترسی

برخی از محتوای سایت فقط برای اعضا قابل روئیت است. در قسمت بالا دکمه عضویت و ورود وجود دارد. اگر عضو سایت هستید دکمه ورود را بزنید و وارد سایت شوید. اگر هنوز عضو سایت ما نشده‌اید از دکمه عضویت استفاده نمایید و به جمع ما بپیوندید.

در این ساعت گروه حفاظت و امنیت راهنمای آموزش کامل و مرحله به مرحله نصب سنسور دنده عقب تیبا را برای شما کاربران گرامی تهیه و تدوین کرده است. برای مشاهده این راهنما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

آموزش کامل و مرحله به مرحله نصب سنسور دنده عقب تیبا

 

برای نصب سنسور دنده عقب (سنسور پارک) بر روی خودروی تیبا طبق مراحل زیر عمل نمایید.

علامت گذاری محل نصب سنسورها:

در مرحله اول با توجه به نوع مجموعه سنسور دنده عقب خریداری شده، تعداد سنسورهای این مجموعه و همچنین مطالعه دقیق دفترچه راهنمای نصب سنسور دنده عقب داخل جعبه، باید نسبت به اندازه گیری محل نصب این سنسورها اقدام شود.

نحوه انجام علامت گذاری:

سنسور دنده عقب تیبا
شکل شماتیک علامتگذاری محل سوراخ کردن سپر عقب جهت نصب سنسور دنده عقب تیبا
  1. با توجه به شکل شماتیک بالا ابتدا قسمت وسط سپر را پس از اندازه‌گیری با ماژیک علامت بزنید. (در شکل بالا وسط با خط چین نشان داده شده است.)
    نکته مهم در سنسور دنده عقب تیبا صندوقدار: در خودروی تیبا صندوقدار وسط قسمت میانی سپر عقب روبروی پایه قفل درب صندوق عقب می‌باشد.
  2. مطابق شکل بالا از محل علامت گذاری شده به هر سمت سپر به فاصله ۲۰ سانتی متری دو علامت دیگر بزنید.
  3. از هر کدام از این علامت‌های درج شده یک علامت دیگر به فاصله ۳۰ سانتی متری به سمت انتهای سپر در هر طرف بزنید.
  4. اکنون شما بجز نشان وسط سپر عقب، ۴ نشانه دیگر به عنوان ۴ محل جهت دریل کاری و نصب سنسورهای دنده عقب دارید.

نکته: مطابق تصویر زیر بهتر است این سنسورها بر روی نوار خط دار سپر عقب نصب گردد. پهنای نوار خط دار سپر عقب تیبا حدود ۷٫۵ سانتی متر است. بهتر است که چهار نشان درج شده را از قسمت پایین نوار خط دار و به فاصله ۲٫۵ سانتی متری از آن علامت بزنید.

سنسور دنده عقب تیبا
محل سنسورها بر روی سپر تیبا

سوراخ کردن محل سنسورها جهت نصب سنسور دنده عقب تیبا :

اکنون باید اقدام به سوراخ نمودن محل‌های علامت گذاری شده کرد. برای اینکار از مته مخصوصی که در پک سیستم دزدگیر قرار دارد استفاده نمایید.

سنسور دنده عقب تیبا
مته مخصوص سوراخ کردن سپر تیبا

توصیه می‌شود ابتدا با نوک مته بر روی پوسته سپر و در هر چهار محل علامت گذاری شده کمی فشار وارد نمایید، تا اثر نوک مته بر روی سپر باقی بماند. سپس علامت‌‌های ماژیکی روی سپر را پاک نموده و مجددا فاصله سنسورها از یکدیگر و فاصله آن‌ها از لبه پایینی نوار خط دار سپر را بررسی کنید. پس از اطمینان از صحت این اندازه گیری‌ها اقدام به سوراخ کردن سپر بنمایید.
نکته: استفاده از نوار چسب پهن بر روی محل‌های دریل کاری، جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مانند خش شدن هم می‌تواند مفید باشد.

نکته: جهت بوجود آمدن فضای کافی برای نصب هر سنسور دنده عقب بهتر است، بعد از سوراخ شدن سپر برای نصب هر سنسور مته را از محل سوراخ شده بیرون نکشید تا اسفنج ضربه گیر سپر هم کمی با داخل شدن مته به آن برداشته شود.

نصب سنسورها بر روی سپر

  • بعد از مرحله سوراخکاری بایستی سیم‌های رابط سنسورها را از داخل سپر به داخل صندوق عقب عبور داد. جهت انجام این کار باسیتی چهار عدد پیچ پلاستیکی لبه بالایی سپر را با پیچ گوشتی چهارسو باز کرد. (این پیچ‌ها وقتی درب صندوق عقب بسته می‌شود، مماس با لبه درب صندوق عقب و سپر قرار می‌گیرند.) سپس دو پیچ آهنی چهارسوی دیگر که در دو طرف لبه بالایی سپر عقب وجود دارد را نیز باز نمایید.
  • در مرحله بعد موکت (کاور) گلگیر عقب سمت راننده را باز کرده و آن از محل خود خارج نمایید.
    نکته: پین‌های نگهدارنده کاور داخلی گلگیر عقب پلاستیکی می‌باشند. این پین‌ها با نیروی نسبتا زیادی از محل خود خارج می‌شوند.
  • سپس توسط آچار شماره ۱۰ (آچار تخت یا رینگی) از قسمت پشت چراغ خطر عقب سمت چپ مهره‌های این چراغ را باز کنید. پس از آزاد کردن سوکت برق مجموعه چراغ خطر، را از محل خود خارج نمایید.

نکته مهم:

قبل از عبور دادن کابل هر سنسور بایستی کابل هر سنسور را با تکه‌ای کاغذ و چسب شیشه‌ای از شماره ۱ تا ۴ شماره گذاری نمایید. محل نصب سنسور شماره یک را از اولین سوراخ روی سپر و سمت راننده و به ترتیب به سمت شاگرد ادامه دهید.

  • حال نوبت به عبور دادن سیم‌های سنسور به داخل صندوق عقب می‌باشد. با استفاده از پیچ گوشتی نسبتا بلندی از داخل سوراخ‌های ایجاد شده روی سپر، اسفنج و یا همان ضربه گیر سپر را برای عبور سیم هر سنسور سوراخ کنید. باید پیچ گوشتی کاملا از آن طرف اسفنج و بعد از دیاق سپر خارج شود. لایه بالایی سپر را کمی به سمت عقب اتومبیل بکشید، تا پشت دیاق سپر دیده شود. حال مقدار خیلی کمی از سیم برق معمولی را از داخل سوراخ سنسورها و سپس سوراخ زده شده با پیچ گوشتی عبور داده تا به پشت دیاق که از فاصله ایجاد شده از بالای سپر دیده می‌شود برسد.
  • سپس با اهرم آسان گیر نوک رد شده سیم عبور داده شده را بگیرید و به آن طرف این تکه سیم کابل هر سنسور دنده عقب را با توجه به شماره آن، با نوار چسب برق بسته و سیم‌ها را عبور دهید.
  • اکنون شما چهار کابل برای سنسورها دارید که در لبه بالایی سپر قرار دارند.
  • بایستی این کابل‌ها را از سوراخ سیم چراغ خطر عقب به داخل صندوق عقب هدایت نمایید.

نکته:

بهتر است قسمتی از سیم‌ها که از سوراخ عبور می‌کند را با پیچیدن نوار چسب مقاوم تر کنید.

  • بعد از عبور این کابل‌ها به داخل صندوق عقب بایستی سنسورهای دنده عقب را به طریقه صحیح و با در نظر گرفتن بالا و پایین هر سنسور در محل خود قرار دهید. (جهت قرار گرفتن صحیح و بی‌حرکت ماندن هر سنسور و قرارگیری صحیح آن در محل سوراخکاری شده، به یاد داشته باشید که به قسمت‌های کناری هر سنسور دنده عقب فشار وارد نمایید و با نوک یک پیچ گوشتی نازک خارهای نگه دارنده هر سنسور را جا بزنید و از فشار بر روی مرکز هر سنسور خودداری کنید).
  • بهتر است بعد از عبور سیم‌ها و نصب سنسورها اقدام به بستن پیچ‌های بالایی سپر و چراغ خطر عقب کنید.

نصب کیت اصلی سیستم سنسور دنده عقب

حال کابل هر سنسور را در محل سوکت خود بر روی برد اصلی مجموعه سنسور دنده عقب نصب نمایید. در روی برد اصلی بعضی از سنسورهای دنده عقب بجای اعداد ۱ تا ۴ از حروف انگلیسی A B C D استفاده شده، که فرقی ندارد شما شماره یک را به A متصل کنید ( اولین سنسور روی سپر عقب سمت راننده) و به ترتیب تا D که شماره ۴ بر روی آن نصب می‌شود ادامه دهید.

اگر به برد اصلی سنسور دنده عقب دقت کنید، محل نصب دو سوکت دیگر نیز وجود دارد.

  • یکی از سوکت‌ها تغذیه برق مجموعه سنسور دنده عقب می‌باشد.
  • دیگری مربوط به نمایشگر داخل کابین است.

جهت ارتباط کابل برق این مجموعه که یک سیم دو رشته‌ای به رنگ مشکی و قرمز می‌باشد. بایستی سیم مشکی آن را به بدنه خودرو و سیم قرمز را به سیم تغذیه چراغ‌های دنده عقب مرتبط کنید، که وقتی خودرو را در دنده عقب قرار می‌دهید، مجموعه سنسور فعال گردد.

نصب نمایشگر سنسور دنده عقب داخل کابین

در این مرحله بایستی نمایشگر سنسور را در محل خود نصب نمایید.

  • در مرحله اول از فاصله بین نشیمنگاه صندلی عقب و تکیه گاه آن در سمت چپ صندلی عقب و از داخل اتاق، کابل نمایشگر سنسور دنده عقب را به داخل صندوق عقب هدایت کنید.
  • سپس کابل را به برد اصلی سنسور دنده عقب متصل نمایید.
  • بوسیله چسب نگه دارنده برد اصلی را به داخل گلگیر عقب متصل نموده و شروع به جمع آوری کابل‌های اضافی نمایید.
  • این کابل‌ها را با بست پلاستیکی جمع کنید.
  • کاور داخل صندوق عقب را در محل خود قرار داده و پین‌های آن را نصب نمایید.
  • نوار صداگیر و لبه موکت‌های کفی را باز کنید.
  • به داخل کابین خودرو رفته و شروع به عبور دادن کابل نمایشگر سنسور دنده عقب نمایید.
  • از کنار پوسته داشبورد نمایشگر را عبور داده و در محلی که مورد نظرتان است، نمایشگر را پس از جدا کردن محافظ چسب دو طرفه نصب کنید.

حال بهتر است پس از روشن کردن اتومبیل با قراردادن خودرو در دنده عقب عملکرد همه سنسورها را بررسی نمایید.

 

 

شما کاربران گرامی می‌توانید با نظرات ارزشمند خود ما را در بهبود هرچه بیشتر این مطالب یاری کنید.

 

منبع:
isghaem.ir

۱۳۹۷/۰۸/۲۵

ضمن سلام و خسته نباشید.
۱. یسری از ماشینها همه سنسوری بهشون نمیخوره و زمان دنده عقب اگر شی ئی پشت ماشین نباشه بوق ممتد میزنه و حالت قاطی کردن داره. اگر برند سنسور را عوض کنیم خوب میشه.
این علتش چیه؟

۱۳۹۷/۰۸/۲۵

یه مطلب دیگه…
یسری از ماشینها هم اگر تو صندوق سیستم باشه باز مشکل قاطی کردن داره.
راه حلش چیه؟

۱۳۹۷/۰۸/۲۶

سلام
تشکر بابت نکاتی که مطرح کردین.
مسلماً در هر سیستمی که از یک یا چند سنسور استفاده می‌شود، احتمال بروز خطا نیز بالا می‌رود. حال یک سری از خطاها به خصوص در سنسورهای التراسونیک به خاطر میدان‌های مغناطیسی ناشی از فلزات یا سیم‌پیچ‌ها به وجود می‌آید که متاسفانه برخی از واردکنندگان و تولید کنندگان به این موضوع اهمیت کمتری داده‌اند و در نتیجه بعضی برندها خطاهایی در کل کار به وجود می‌آورد که با تعویض برند سنسور مشکل مرتفع می‌شود.

۱۳۹۷/۰۸/۲۶

با عرض سلام و خسته نباشید.علت خالی شدن باطری ریموت ساده

۱۳۹۷/۰۸/۲۶

سلام
ریموت‌های ساده در حالت عادی تقریبا هیچ جریانی نباید مصرف نمایند و طول عمر بالایی داشته باشند. اما بعضی اوقات مصرف باطری ریموت ساده نیز زیاد می‌شود که ممکن است دلایلی داشته باشد.
۱- مرغوب نبودن باطری
۲- اتمام طول عمر استاندارد باطری
۳- جریان کشی بی مورد در حالت معمول (به علت ضربه، آبخوردگی، حرارت و…)

۱۳۹۷/۰۸/۳۰

با عرض سلام.من اشتباه بیان کردم .من کار تعمیرات ریموت انجام میدم .خیلی از مشتری ها ریموت میارن باطری رو عوض میکنم ۳٫۴ روز بعد باطریش خالی میشه.چه قطعه ای را باید عوض کرد

۱۳۹۷/۰۸/۳۰

سلام
به جز موارد بالا که اگر بررسی شد و ایرادی نداشت، قطعات تغذیه (بین پایه باطری تا IC اصلی) رو تست و بررسی کنید. گاهاً اماکن ایراد از کریستال نیز می‌باشد…

دیدگاهتان را بنویسید