ActiveAlarm.ir
Telegram

سیستم ایموبیلایزر ۲۰۶ و ۲۰۷

سیستم ایموبیلایزر ۲۰۶ و ۲۰۷

سیستم ایموبیلایزر یا ضد سرقت در این خودرو ها به این صورت عمل میکند که با وارد کردن سوئیچ در مغزی ارتباط چیپ حافظه که در داخل ریموت قرار دارد با آنتن ترانسپوندر که دور مغزی سوئیچ قرار دارد برقرار میشود و اطلاعات به صورت امواج رادیوئی به COM 2000 ارسال شده و در آنجا پس از کد شدن به صورت یک پیام خبری به سمت BSI ارسال میشود و این کد در BSI مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با شرایط پیش فرضی که در حافظه BSI موجود است مقایسه میشود و در صورت تطبیق این دو کد با هم BSI اطلاعاتی جهت گشودن قفل ECU ارسال نموده و ECU این کد را تجزیه و تحلیل نموده و در صورت صحت اطلاعات قفل نرم افزاری آن باز شده و موتور روشن میگردد.

تعریف کلید
در تعریف کلید توسط دستگاه عیب یاب ابتدا نوع خودرو را نتخاب نموده و سپس وارد منوی تعریف کلید شده و بعد از آن گزینه ترانسپوندر نمایش داده شده و سپس دستگاه کد چهار رقمی را میخواهد. در این قسمت باید توجه داشت از آنجایی که BSI کد پاک شده نیز جزء BSIهای دانلود شده میباشد اگر کد صحیح وارد نشود باعث به وجود آمدن مشکلات ذیل میگردد.

  1. اگر کد اشتباه را وارد نماییم دستگاه وارد مرحله بعدی میشود و تعداد کلید را میخواهد . پس از وارد کردن تعداد کلید دستگاه اعلام میکند که کلید خراب است و عملیات در همین جا متوقف میشود.
  2. اگر پس از این مرحله کد صحیح را بدست آورده و وارد دستگاه کنیم پیغام کد وارد شده صحیح نمیباشد اعلام میشود. چون کد اشتباهی که ما قبلا داده بودیم بر روی BSI ثبت شده و جهت رفع این ایراد باید مجددا BSI را دانلود نموده تا کد چهار رقمی صحیح وارد شده و تعریف کلید انجام شود.

نکته: تعریف کد سوئیچ در این خودرو ها رابطه مستقیم با عملکرد ریموت کنترل دارد. یعنی تا زمانی که سوئیچ تعریف نشود، ریموت کنترل پمپ درب ها را باز و بسته نمیکند ولی میتوانیم عملکرد آن را در پارامتر COM 2000 مشاهده کنیم.
نکته: سیستم ریموت کنترل به دو صورت قدیم و جدید در پیکره بندی BSI موجود است که باید نوع قدیم یا جدید آن مشخص شود در غیذ این صورت ممکن است ریموت کنترل سوئیچ فعال نگردد.
نکته: در هنگام تعریف کلید باید قبلا از سالم بودن ریموت آن مطمئن باشیم چون در غیر این صورت پس از کد دادن برای خودروهای دیگر قابل استفاده نخواهد بود و همچنین قابل عودت به فروشنده نیز نمیباشد. جهت اینکه با چنین مشکلی مواجه نشویم باید مراحل ذیل توسط دستگاه عیب یاب بررسی شود تا از سالم بودن ریموت قبل از تعریف کلید اطمینان حاصل نماییم.

نحوه فعال کردن ریموت کنترل
این عملیات طی دو مرحله زیر انجام میشود.

  1. ابتدا توسط دستگاه وارد منوی عیب یابی شده و تجهیزات جانبی را انتخاب نموده و سپس وارد منوی COM2000 شده و در قسمت پارامترها فرکانس ریموت را بررسی میکنیم که باید به صورت زیر باشد.
    – ریموت حاضر
    – فرکانس باز فعال
    – فرکانس بسته غیر فعال
    که اگر این وضعیت وجود داشت میتوان عملیات تعریف کلید را انجام داد و مطمئن باشیم که ریموت کنترل ما پس از تعریف کلید فعال خواهد بود ولی اگر این وضعیت مشاهده نشد باید وارد محله دوم شویم.
  2. وارد منوی عیب یابی شده و BSI را انتخاب میکنیم و سپس وارد منوی پیکره بندی شده و از طریق گزینه انتخاب مشتری وضعیت باز و بسته قفل ها را بررسی میکنیم که دارای چهار حالت زیر میباشد.
    – Previous Typee With Fog Lamps مدل قدیم با لامپ مه شکن
    – Previous Typee Without Fog Lamps مدل قدیم بدون لامپ مه شکن که در خودروهای موجود در ایران این مدل را نداریم
    – NewTypee With Fog Lamps مدل جدید با لامپ مه شکن
    – New Typee Without Fog Lamps مدل جدید بدون لامپ مه شکن که در خودروهای موجود در ایران این مدل را نداریم
    حال اگر گزینه اول یعنی مدل قدیم با لامپ مه شکن بود باید تبدیل به گزینه سوم یعنی مدل جدید با لامپ مه شکن شود و اگر گزینه سوم بود برعکس یعنی باید به گزینه اول تبدیل شود. سپس باید دوباره مرحله یک را بررسی کنیم و مطمئن شویم که وضعیت نهایی در مرحله یک به وجود آمده است. پس از آنکه وضعیت نهایی در مرحله یک حاصل شد میتوانیم کلید را تعریف کنیم و از عملکرد ریموت کنترل آن اطمینان خاطر داشته باشیم.

نکته: در صورتی که این وضعیت را بررسی نکرده و پس از تعریف کلید متوجه شویم که ریموت کنترل آن معیوب میباشد و عمل نمیکند دیگر کاری نمیشود کرد و باید یک کلید و ریموت کنترل جدید برای آن خودرو تعریف شود.

تفاوت BSI خام با BSI دانلود شده با توجه به علائم
چراغ سقف را در حالت لادری میگذاریم. اگر سوئیچ را داخل مغزی قرار داده و یک بار باز و بسته کنیم و چراغ سقف روشن شود نشان دهنده این است که BSI خام است و یا حافظه دائم BSI پاک شده است و یا چیپ حافظه داخل ریموت وجود ندارد. حال اگر بعد از خارج کردن سوئیچ از مغزی چراغ سقف روشن شود یعنی BSI قبلا دانلود شده است و یا حافظه دائم آن پاک نشده و خودرو در حالت معمولی و زمانی که مشکلی ندارد نیز همین علائم را دارد. لازم به ذکر است که BSIای که کد آن پاک شده باشد هم علائم BSI دانلود شده را خواهد داشت.

دلایل پاک شدن کد یا همان حافظه موقت BSI

  1. ضعف نرم افزاری BSI که اغلب در مدل های قدیمی اتفاق افتاده است یا افت ولتاژ به هر دلیل باعث پاک شدن کد سوئیچ از حافظه BSI میگردید.
  2. سیستم جرقه ایراد داشته باشد یعنی شمع و وایرها و یا کوئل مشکل داشته باشند.
  3. خرابی سخت افزاری خود BSI نیز میتواند دلیلی بر پاک شدن کد از حافظه آن باشد.

چند مورد از علائم پاک شدن کد از حافظه BSI
در مدل های قدیمی شیشه بالابر کار نمیکند ولی در مدلهای جدید دیگر در هنگام پاک شدن کد این ایراد مشاهده نمیشود.

  1. ریموت کنترل خودرو عمل نمیکند و پمپ درب ها را باز و بسته نمیکند.
  2. در مدل های قدیمی هنگامی که ضبط را روشن میکنیم هر چند ثانیه یک بار صدای یک بوق آلارم شنیده میشود و در مدل های جدید یا صدای بوق مانند مدل های قدیمی وجود دارد و یا اینکه هر چند ثانیه یک بار در پخش صدا مکث خواهیم داشت.

تست اهمی جهت اطمینان از پاک شدن کد از حافظه BSI
در سوکت های پشت ECU دو سیم به هم بافته شده مربوط به شبکه CAN با شماره های ۹۰۰۰ و ۹۰۰۱ وجود دارد. که میتوان در دو حالت یعنی زمانی که سوکت ECU سر جای خود وصل میباشد و یا زمانی که سوکت ECU را از سر جای خود خارج کرده ایم در زمانی که سوئیچ بسته است تست اهمی ما بین این دو سیم را انجام داده و با اندازه گیری مقاومت بین این دو سیم مطمئن شویم که کد از حافظه BSI پاک شده یا خیر. جهت این تست به این صورت عمل میکنیم که پایه های اهم متر را به سیم های ۹۰۰۰ و ۹۰۰۱ وصل مینمائیم و در حالتی که سوکت ECU متصل است باید مقاومت ۶۰ اهم را داشته باشیم و نشان دهنده این است که کد سوئیچ پاک نشده است. همین تست را میتوانیم در حالتی که سوکت ECU را باز کرده ایم نیز انجام میدهیم با این تفاوت که مقاومت بین دو سیم زمانی که کد پاک نشده باشد ۱۲۰ اهم باشد.

 

منبع توان خودرو

0 | 1448 | 11 ماه قبل

نظر دهید